Hallå, håller på att renovera i källaren i mitt gamla 20-talshus. Värmerören är lindade med nåt bandageliknande tyg runt en nöthårsisolering. Jag vill snygga till genom att linda plast runt, men vet inte vad denna produkt heter. Har ett bestämt minne av att en tidigare granne sade sig ha köpt denna plast och lindat själv.
Något tips om var jag hittar den, och vad den heter?
Ungefär sån här plast/skal menar jag alltså;
(Bild lånad från hvilaro.blogspot.com)
Något tips om var jag hittar den, och vad den heter?
Ungefär sån här plast/skal menar jag alltså;
(Bild lånad från hvilaro.blogspot.com)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här, t.ex.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...nstallation/rorisolering/rorisolering-450774/
Finns olika varianter med färdiga böjar och t-kopplingar.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...nstallation/rorisolering/rorisolering-450774/
Finns olika varianter med färdiga böjar och t-kopplingar.
Fast det är ju isoleringen, man klär den med plast som denna.
Finns ju även böjar och avslut.Dock är det mest för yrkesfolk så att som privatperson köpa vet jag ej.
Har du konto på Dahl eller Lundagrossisten finns det där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns ju även böjar och avslut.Dock är det mest för yrkesfolk så att som privatperson köpa vet jag ej.
Har du konto på Dahl eller Lundagrossisten finns det där.
Redigerat:
Ok, tack för svar.
Hade verkligen hoppats på att det gick att köpa som privatperson.
Jag har ju dragit en del nytt och där lägger jag ju rörsiolering som den från Jula (eller Biltema då).
Tror inte jag bryr mig om att ersätta den gamla isoleringen. Dels för att jag inte tror att det är enorm skillnad i isoleringsförmåga, lite spillvärme i källaren skadar inte heller, sen vet jag ju inte om det finns asbest under nöthårsisoleringen heller, känns onödigt att böka runt när den ändå gör vad den ska.
Vet någon vad plasten heter?
Hade verkligen hoppats på att det gick att köpa som privatperson.
Jag har ju dragit en del nytt och där lägger jag ju rörsiolering som den från Jula (eller Biltema då).
Tror inte jag bryr mig om att ersätta den gamla isoleringen. Dels för att jag inte tror att det är enorm skillnad i isoleringsförmåga, lite spillvärme i källaren skadar inte heller, sen vet jag ju inte om det finns asbest under nöthårsisoleringen heller, känns onödigt att böka runt när den ändå gör vad den ska.
Vet någon vad plasten heter?
Den isoleringen vill man inte riva i, om det inte är nödvändigt. Högst troligt ligger det ett lager asbest innanför nöthårsisoleringen. Eventuellt även på utsidan i böjar och avstick.tommib skrev:
Ganska svårsanerat mao.
Från 20-talet? Är du säker? Asbestens storhetstid var väl från 40-talet och framåt. Jag har snarare lärt mig att äldre hus är relativt "säkra" (ur asbestsynpunkt) om man inte renoverat något i dem.lordi skrev:
Det är plastplåt du ska ha. Den nitar du fast med hjälp av en kotte o stift. Kallvattnet ska Limas. Böjarna brukar vara det svåra att få till då vinklarna inte stämmer på det gammla. Du får ta fram saxen och klippa till dom.
det lilla som går åt till kan du säkert köpa hos en isoleringsfirma.
det lilla som går åt till kan du säkert köpa hos en isoleringsfirma.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Hur funkar dessa kotte och stift hur gör man. provade igår men de spricker plasten.
Medlem
· Västra Götaland
· 134 inlägg
Är nog gammal. Men ska man bara tryck igenom för hand med det verktyget. Inga förborrningar eller så