T
telemarksystems: Samma lukt har funnits i vårt hus. Huset byggt -53. Håller som bäst på att förnya avloppet UNDER källargolvet vilket innebär att jag pikat opp golven i pannrummet, bastun och duschrummet för att kunna förnya ALLT... Avloppen "Höganäs" ( eller närmare bestämt original-keramik) från Bornholm, Danmark. Avloppen i toppskick inuti förutom muffarna. Varenda jädra kopplingl läcker. Surt
3 svar · 4,4k läst
H
Hammarfall: Så blev det till slut.
5 svar · 1,8k läst
·
F
Frallan88: Föreläggandet är att jag inte har ordentlig infiltration eller liknande efter brunnen, och där verkar dom ha rätt. Nu har jag inte uppgifterna i huvudet, men tror inte vare sig rötter eller sprickor nämns i protokollet. Men tack för uppgiften om att täta! Då vet jag att det inte är orimligt, beroende på skicket i övrigt. Edit: och ja, det är en gammal betongbrunn.
4 svar · 2,9k läst
N
NiclasH: [citat] Ja, precis! Man skulle väl dessutom kunna placera ett fördelarskåp i diskbänkskåpet och tveklöst klara kraven. Jag menar, låter man detta fördelarskåps läckageindikering mynna ut på den vattentäta skåpbotten har man ju följt kraven ordagrant!
5 svar · 3,7k läst
X
xLnT: Såga upp plyfan, vik in rören, och sätt igen med ny beklädnad.
9 svar · 3,8k läst
·
tttomten
tttomten: Kolla på tex Danfoss, dom är ju enkla att få tag i även som privatperson.
3 svar · 662 läst
·
Q
Qaniel: Det ser inte ut att vara några problem att installera en diskmaskin! Om du ser till att diskmaskinen finns på plats så skulle jag rekommendera någon av de el och vvs firmorna som finns. Då kan du få elen och maskinen installerade samtidigt och priset tror jag kommer bli bättre då du endast får en framkörning :)
7 svar · 10,1k läst
·
B
Beginner10: Tack för alla svar! Uppskattar engagemanget! Misstänker att det kan vara någon form av förgreningsbrunn för dränering (?) men om det finns en dränering är den troligen urgammal. Finns det alltid vatten i en sådan (med tanke på att vattennivån i gropen har ökat trots noll regn)? Nu måste vi få tag i någon som kan åtgärda läckaget (oavsett vad det är för en mackapär så läcker
4 svar · 3,2k läst
·
Sangris
Sangris: [citat] Ja, samma problem i alla blandare
2 svar · 1,7k läst
Bowser
Bowser: Blöt minerallullsisolering kan lukta typ ammoniak och kattpiss även när den torkat upp. Ifall de bara torkat upp efter vattenläckan och inte bytt isolering. Ifall du har såna väggar eller golv dvs.
3 svar · 1,0k läst
·
P
Anonymiserad 246468: [citat] Där fanns det ingen oring/xring. Mailade med Gustavsberg och de menar också som andra här att det är servicepaketet som behövde bytas. Enligt sprängskissen så finns det inte heller något annat som behöver bytas - eller har jag missat något?
15 svar · 13,3k läst
·
Mats Bjurmark
Mats Bjurmark: Tom 8 stycken. Kanske var att ta i men ville ha en mjuk rundböj då den svänger runt ett hörn. Som även sagt ovan. Mjukt och fint rinner det igenom. Före dess var det gjutjärnsrör med två 45° böjar. Det var ofta stopp igenom åren och de satte en skarvad renslucka. Med alla 8 UD skarvar kommer jag troligtvis undgå stopp i dessa skarvar. Men det var de grå BD skarvarna som tog slut.
9 svar · 7,0k läst
·
J
Jagheterinteolof: Men shit va pinsamt. Låg lite kopparspån i silen efter sågningen (trodde jag rengjort rören rejält, men icke). Så nu är allt på plats som sagt. Stort tack till alla, ni har alla varit grymt hjälpsamma! Jag ska se om jag kan få i ordning en liten sammanställning av hela köksbygget sen, typ "Amatör bygger kök för första gången - kan jag, så kan vem som helst!" =)
21 svar · 5,1k läst
·
A
Andreas Ludde Lundell: Nu fick jag nog av felsökning och köpte en ny blandare istället och nu funkar det klockrent igen så det var uppenbart fel på blandaren. Tack för all hjälp
7 svar · 1,9k läst
·
N
nova383: Ja du förstod helt rätt. Menade sån där väggdosa som hör i hop med r.i.r när man ska ut genom vägg till blandarfäste o.s.v. Sista tipset där med pex hela vägen o dölja med nåt annat snyggare låter som en bra lösning.Så får det bli : )
2 svar · 1,9k läst
I
iMicke: Jag är ju långt ifrån ett proffs på vvs, men det är exakt så jag gjort hemma och det håller tätt. [citat]
9 svar · 4,9k läst
·
J
Jocke_BP: Hej, Det verkar nästan omöjligt att komma åt kretskortet och när jag tittar bakom "inuti" maskinen blir jag sugen på att köpa ny. Vet någon ju man kommer åt kretskortet?
9 svar · 1,5k läst
S
Sthlm85: Tack allihop, trevligt med backning från erfaret folk när man har problem. Jag tog till sist ut alltihop i ett stycke så att jag kunde få lite mer manöverutrymme (låset sitter inbakat i ett skåp under handfatet som tidigare ägare byggt in, inte jättesmidigt när man behöver rensa). Då kunde jag ta i desto mer (med diskhandskar som gav bra grepp) och fick upp låsringen så jag kunde
7 svar · 10,6k läst
·
T
term: Allt demonterat och det verkar ha varit ena röret som var dåligt inskjutet i kopplingen och en för tunn stödhylsa som blivit deformerad tillsammans med röret i mina tappra försök att vålda ihop det hela. Efter tillfixning verkar det hålla tätt! Jag passade på att lägga dit ett tjockare gummimellanlägg till blandarfästet, och kapade gängstången så det går att dra åt ordentligt
9 svar · 5,1k läst
·
W
wamund: Tack för svar och efterforskning!
2 svar · 2,5k läst
·
disconnected
disconnected: [citat] Tack!
12 svar · 2,9k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Den borrade brunnen har ett foderrör som tätar mot berget och hindrar markvatten från att ta sig in. Slamavskiljaren är tät vilket ser till att avloppsvattnet inte tar sig ut i marken. Så det är två saker som måste fallera för att få avloppsvatten i dricksvattnet. Inte ett stort problem således.
1 svar · 2,2k läst
J
JockeUn: Hej det var som du skriver, gjutet för att få ihop olika typer av rör. Nu är det bytt till plast hela vägen i alla fall. Blev lite bilande dels för att ta bort lite betong men även för att få bort keramiken inuti så jag fick igenom ett plaströr.
2 svar · 1,5k läst
S
stigsj: Tack för ett bra svar. Det hjälpte.
2 svar · 962 läst
T
tergo: polygriptång+skiftnyckel du måste plugga både vatten och avlopp,annars är det risk att hyresvärden tar dit en rörläggare på din bekostnad
3 svar · 4,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Vattnet kommer bli marginellt mindre grumligt av ett filter, men det är allt. Desinficering gör du med klor ändå. Om du behöll vattnet och lät det klorerade vattnet cirkulera via sandfiltret å tycker jsg det är wn bra ide, men nu tömmer du varje gång och då ser jag ingen poäng med sandfiltret.
5 svar · 2,4k läst
V
Viktorbyggahus: Jag har tänkt om. Jag kommer helt sonika att lägga en presenning ovanpå men lämna början och slutet öppet så det blir vädring. Så tar luftavfuktaren hand om det som hamnar på presenningen. Och så har jag hittat en förstärkt med plasthättor som jag kan köra över med dubbar på. Enkel att rulla ut och tillbaka. Återkommer om en säsong.
9 svar · 4,7k läst
·
R
ruffrider: [citat] Sen LK:s väggbockfixturer, hade nämligen ett gäng sånna liggandes sen tidigare.
10 svar · 4,5k läst
Bono_R
Bono_R: Tack för hjälpen Johannes och alla andra som svarat
6 svar · 3,1k läst
N
nova383: Ja dom där bockstöden är smidiga, kommer använda såna, även typ av fixtur för där rören kommer ur väggen. : ) Klammrar. Bör väl fungera lika bra med de till elkablar ? Har massa sån över 16mm Men jag får kolla upp det där med skarvar inne i bjälklag. det hade vart smidigast helt klart. skåpet vete 17 var det ska ta vägen annars...
7 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.