Staffans2000
Det är synd att du valt en så snårig stig på din färd mot rättvisa!
Att i efterhand få fixat till rören på ett fackmässigt sätt kan bli svårt. Dels rent juridiskt, men även praktiskt. För vad är fackmässigt?
Själv har jag ett antal rördragningar som är långt från de kraven. Men funktionen är det inget fel på. Dvs. "fackmässigt" är inte ett helt glasklart begrepp. God funktion kan alltså uppnås även om installationen inte är fackmässigt utförd. Ett exempel! På min första rörmokaranställning drog vi värmerör i torpargrunden på firmans egen verkstad. Prisolrören hängde som tvättlinor utan någon som hellst klammning. Fackmässigt? Nej. Funktionellt? Ja.
Har du några bilder på Manolitos rördragning? Det kanske inte är så illa som det beskrivs.

Haha, nej jag har inga bilder men rörisen var helt förskräckt. Själv har jag aldrig sett ngt liknande. Det funkar inte och är inte fackmannamässigt utfört, som en blind bankir med en rulle teflontejp mellan tänderna skulle gjort liksom. Jag menar, duschens avlopp går bara genom golvet och töms under huset, det kan inte anses vara ok. Att det inte finns golvbrunn i badrummet gav vi upp direkt... Det var därför vi krävde att det skulle göras om, det såg ut som s...t. Det ska både se ut och fungera som en röris skulle göra, hur man skulle göra själv är ju en annan sak men det finns ngt slags standard man måste leva upp till som proffs på uppdrag. Säljaren gick med på det, skriftligt så den slipper inte, det är egentligen inte det jag funderar på utan mer hur man ska förhålla sig som proffs om man ombes laga något som är helt uppåt väggarna även efter lagning. Jag har själv flera ggr vägrat fixa till konkurenters undermåliga installationer (inte VVS) för jag inte skulle fått göra det ordentligt, ansvaret skulle alla gånger legat på mig om jag hade gjort det.

Jag kanske tar bilder imorgon, då får ni se på VVS cirkus... ;-)

Staffans2000
Gör det Det en rörläggare anser vara "gud så hemskt", anser en annan vara acceptabelt.
Fjollor finns överallt :D.

Den som tycker det här är ok bor förmodligen i öknen där det inte ens finns vatten ;-) Jag är otroligt petig med det jag bygger, bygger jag en maskin där en bricka inte har exakt samma ytterdiameter kan jag nästan inte sova, måste bytas ut. Fjolligare än så kan man knappast bli. Så jag har lärt mig att de flesta andra inte jobbar som jag och att det är ok. Här är det inte frågan om en installation alls, hoppas jag lyckas fånga det på bild.

Ja, nu har du byggt upp förväntningarna så bilder på spektaklet vill vi gärna se

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Krilleman
Jag väntar också med spänning! :D

Äsch, jag var tvungen att hasta på med bygge av en bod, vi kom ut till huset alltför sent och det blir mörkt så snabbt. Jag vill inte väga in grunden i mörker ;-) Så nästa vecka... Måste ta bilder för barnbarnen o se o häpna. "Det var på den tiden då det fortfarande fanns dricksvatten ur kranarna" ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.