O
Jag planerar att installera en spolbrunn på befintlig avloppsledning. Min arbetshypotes är att kapa det befintliga röret så att det finns plats för spolbrunnen plus en liten rörstump. Då kan jag montera spolbrunnen direkt på den kapade ledningen, sätta en rörstump i andra sidan på och sedan förbinda rörstumpen med den kapade ledningen på andra sidan med en lös skjutbar manchett.

Några bättre förslag?

kulle
Det är så man gör (y)
Så kör på

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Krilleman
Är det väldigt kort sträcka som är frilagd för att installera spolbrunnen på är det mycket lättare att använda sig av skjutmuff på båda sidorna!

kulle
Eftersom det redan finns muffar på spolbrunnen så är det både enklare och billigare att nyttja den ena av dem.

Krilleman
Visst är det så, men är det trångt med frilagd plats så går det inte bara med en skjutmuff.

Man får helt enkelt inte plats att skjuta på den ena muffen i spolbrunnen vid små utrymmen.
Tråkigt att stå där en söndagkväll och inte få till den med ett kapat avlopp.

Så förbered med två skjutmuffar är mitt tips, men går det så använder man självklart bara en.

O
Krilleman Krilleman skrev:
Tråkigt att stå där en söndagkväll och inte få till den med ett kapat avlopp
Det är värre än så. Jag skulle egentligen bara lägga nytt avlopp från den gamla trekammarbrunnen till den nya LTA-pumpstationen, men när jag frilagt änden på ledningen så visade det sig att den var helt sönderrostad. Gammalt gjutjärn från 50-talet. Så nu stod jag ett par dagar helt utan avlopp. Det jag gjorde till slut var att lägga ned ledningen tillfälligt. Det grus jag hade hemma räckte med nöd och näppe till att fylla helt ett par meter i båda ändarna samt göra små "plintar" längs vägen för att få rätt fall. Så nu när jag får mer grus är tanken att kapa i båda ändarna, lyfta upp hela mittensektionen, fylla på med grus, packa, lägga tillbaks ledningen och då skarva på en spolbrunn i ena änden och en pluggad förgrening i andra änden för ett ansluta uthuset i framtiden. Så plats finns, det var mest en fundering om kant-i-kant med skjutmuff var rätt sätt få ihop det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.