Hej, jag planerar för att bygga eget hus i framtiden och läser på en del om vattendragningen, försöker reda ut en del frågetecken.

Detta gäller enbart tappvatten

Jag har tänkt mig LK Pex rir universal och pushfit för det mesta, det verkar mycket smidigt.

Huset är enplan och platta på mark så jag kan ju dra allt i princip i plattan,

Det kommer vara 12st kallvatten och 6st varmvatten

4st handfat(diskho)
1 dusch
1 badkar
2st toaletter
1 diskmaskin
1 tvättmaskin
1 varmvattenberedare
1 vattenutkast

Jag tänkte också använda mig av LK väggdosa push, lite dyrare än väggbockfixtur kanske men det gör inget, känns smidigt att slippa skruva i tätskiktet från utsidan då, inte för att det är något problem om man gör rätt men behöver man inte så varför inte.
Sedan då sätta en anslutningskoppling på färdig vägg för dusch och badkarsblandarna, men även wc och ha en sån flexibel anslutningsslang emellan, samma sak med handfaten, de kommer väl färdiga med flexibel slang på som jag bara kan fästa i anslutningskopplingen i väggen?

Lite andra problem jag inte listat ut är hur jag gör i stora badrummet som har duschen, badkaret, wc och handfat, ska jag dra separata rör till var och en, blir en del slang men inte överdrivet mycket ändå, eller ska jag ha en fördelare i badrummet?

Om fördelare, så behöver jag väl ett skåp eftersom jag vill ha alla rör dolda, måste jag då ha två skåp i badrummet om man inte får ha både kall och varmvattnet i samma skåp? Och kan skvallerröret rinna ut på badrumsgolvet? De ska väl inte komma ut i våtzån 1, och hela golvet är ju våtzon 1, eller menar de endast "väggens våtzon 1"?

Om jag inte behöver ett skåp, utan det görs i kommoden, hur skickar man då in slangarna i väggen igen för att det ska va dolt när det ska vidare till badkar osv från handfatet?

Någon som kan tipsa om hur jag ska göra eller någon bra länk där jag kan läsa på?

Du borde kunna köra på vatettes badrumsfördelare under handfatet!

Lulaua Lulaua skrev:
Du borde kunna köra på vatettes badrumsfördelare under handfatet!
Okej, så om jag tex använder denna med 4 hål, så sitter den alltså på väggbrickan bara, med 3 anslutningar, en för inkommande från tvättstugan i mitt fall, å de andra två kan gå tillbaka in i väggen och vidare till tex kallt för dusch och kallt till badkar då? Sen den översta uppåt till kallt för handfatet? Tänker jag rätt då?

• Metallisk rörfördelare med fyra gängade anslutningar och en avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.