Tja!
Har flyttat till ett hus ute på landet på en mindre gård som vi hyr, vi har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övre plan, allt driva med en Nibe F1226 Bergvärmepump..
Problemet vi har sedan vi flyttat hit (3veckor sedan) är att vi har ganska lågt vattentryck vilken kanske kan bero på egen brunn? Men sen har vi varmvattnet som jag verkligen inte blir klok på, vi har en vvb ute vid värmepumpen som det står Nibe på, sen har vi även en Metro Therm inne i groventren, jag tyckte att den är väl kanske lite väl onödig när vi redan har en ute i pumphuset så den stängde vi av, nu är det så att det tar otroligt lång tid innan vv vill komma till kranen jag överdriver inte om jag säger att det tar 4-6min, sen när den väl kommer så har vi varmvatten men inte riktigt sådär varmt som jag tycker att det borde vara (det ryker alltså inte om vattnet) vi fick varmvattnet aningen fortare kanske på 2-3min när vvb inne i groventren var igång men aldrig kommit upp i någon hög temp.. så ös på med idéer nu för jag är så jävla trött på strulet med vattentryck och varmvatten!
Med vänlig hälsning, Danne

Svår och svara på varför det finns två vv beredare + vv som vp gör men nu när du har stängt en beredare så kanske allt vv som vp gör går igenom beredaren ni stängt av och är kall. Därför måste ni spola bort allt kallt först..

Känns jävligt konstigt att man har så många vvb

På vilken temperatur står VVB?

Pumpen står på 49-51gr

V Vector skrev:
Svår och svara på varför det finns två vv beredare + vv som vp gör men nu när du har stängt en beredare så kanske allt vv som vp gör går igenom beredaren ni stängt av och är kall. Därför måste ni spola bort allt kallt först..
tog lika lång tid förrut även när den var på :/

Nu tänker du kanske på värmepannan?

Vvb ute vid pumpen står ingen temp på, sen inne i grovisen står inställd på 65gr

57 grader ska det väl vara minst på VVB med tanke på legionella. Kolla det.

På värmepannan är det en vattendroppe och i den står det 51gr är inte det värmen i vvb? :thinking:

Jaha:thinking: beredaren ute vid värmepumpen är den som är i värmepumpen + den som är i groventren. Om det var samma problem när den i groventren var på så undrar man om den går så den inte ex löst ut på överhettningsskydd . Pratat med hyresvärden om problemet...

V Vector skrev:
Jaha:thinking: beredaren ute vid värmepumpen är den som är i värmepumpen + den som är i groventren. Om det var samma problem när den i groventren var på så undrar man om den går så den inte ex löst ut på överhettningsskydd . Pratat med hyresvärden om problemet...
den ute i pumphuset hänger på väggen o sen ska det väl även sitta en i själva pumpen? O sen har jag en i groventren så alltså hr jag 3 beredare? :crysmile: Tänkte prata med dem efter nyåret

Om man har 2 beredare och stänger av den ena får man bara ljummet vatten. För du kommer ta vatten från bägge beredarna. Man måste stänga av vattnet också till den beredaren man inte har igång.

Grejade med det problemet hos mina föräldrar efter dom installerat luft-vatten värme med innerdel som komplement till vedpanna med acktankar. När farsan slutade elda på våren blev det bara ljummet vatten i kranen trots att det var varmt vid värmepumpen. Stängde av vattnet till den gamla beredaren o problemet var löst. Sedan hade ju en genomtänkt installation inte gett dom problemen men det är ju en annan femma

Dedär kan nog stämma rätt bra! Tjejen tappade upp ett bad för 1h sen och efter 15min spolande så var vattnet varmt och nu startade jag den beredaren och nu visar tempgivaren 60gr i den, alltså har vi fyllt den med varmt vatten nu, startade den igen nu men om jag ska ha den avstängd så ska jag även vrida av kranarna i botten om jag förstått de hela rätt nu? Känns lite segt o betala el för en beredare när man har värmepumpen? Vvb i groven är ju eldriven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.