1 048 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Koppla ur pumpautomat som saknar avstängning
Hej
Har köpt ett fritidshus som med en pumpautomat som är kopplad till en grävd brunn några meter från huset.
Pumpen är idag placerad under diskbänken och vad jag kan se finns inga ballofixer eller andra avstängningsventiler varken på sug eller trycksidan. "Tanken" verkar vara på 20-30 liter.
Jag vill nu bygga ett isolerat pumphus utanför husväggen med frostvakt etc. för att få bort ljudet och för att kunna utnyttja utrymmet under diskbänken när vi byter kök.
Frågan är nu vad händer när jag kopplar ur trycksidans slang? Kommer 30 liter vatten rinna ut under diskbänken även om jag brutit strömmen till pumpen?
Finns det någon speciell ordning man ska koppla ur den på eller andra trix?
Har köpt ett fritidshus som med en pumpautomat som är kopplad till en grävd brunn några meter från huset.
Pumpen är idag placerad under diskbänken och vad jag kan se finns inga ballofixer eller andra avstängningsventiler varken på sug eller trycksidan. "Tanken" verkar vara på 20-30 liter.
Jag vill nu bygga ett isolerat pumphus utanför husväggen med frostvakt etc. för att få bort ljudet och för att kunna utnyttja utrymmet under diskbänken när vi byter kök.
Frågan är nu vad händer när jag kopplar ur trycksidans slang? Kommer 30 liter vatten rinna ut under diskbänken även om jag brutit strömmen till pumpen?
Finns det någon speciell ordning man ska koppla ur den på eller andra trix?
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Koppla ur elen öppna kranen och lossa när det är trycklöst förutsätter att utloppet är högsta punkten.
Tack Andreas! Tänkte mig nåt sånt. Min oro är om trycket är för litet för att pressa vatten upp till kökskranen men tillräckligt för att trycka ur tanken ur utloppet men det kanske inte blir några mängder. Manometern kan man ju iofs kolla innan man lossar.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är trycket noll så ska det gå bra så länge utloppet är högst
Klicka här för att svara