Hej.
I min nya lägenhet så märkte jag att det luktade lite dåligt inne på toaletten. Jag insåg efter en stund att det nog berodde på att vattnet i golvbrunnen var smutsigt (det var brunt). Vad kan detta bero på? Ingen har riktigt använt badrummet på några månader nu. En video på hur det ser ut.
Jag testade då att dra igång vattnet i badkaret för att se om det kanske låg kvar smutsigt vatten sen innan. Upptäckte då att badkaret läcker nånstans. Istället för att vattnet ska gå ner i avloppsbrunnen via slangen så går vattnet ut från sidan av badkaret istället, dvs underifrån. Vad kan detta bero på? Video på hur det ser ut:
I min nya lägenhet så märkte jag att det luktade lite dåligt inne på toaletten. Jag insåg efter en stund att det nog berodde på att vattnet i golvbrunnen var smutsigt (det var brunt). Vad kan detta bero på? Ingen har riktigt använt badrummet på några månader nu. En video på hur det ser ut.
Jag testade då att dra igång vattnet i badkaret för att se om det kanske låg kvar smutsigt vatten sen innan. Upptäckte då att badkaret läcker nånstans. Istället för att vattnet ska gå ner i avloppsbrunnen via slangen så går vattnet ut från sidan av badkaret istället, dvs underifrån. Vad kan detta bero på? Video på hur det ser ut:
"Ingen har riktigt använt badrummet på några månader nu."
Då har ju antagligen vattenlåset torkat ut och då luktar det.
Såp spola vatten i badkaret en gång i veckan i samband med veckostädningen så ska du nog se att det inte är några problem
Då har ju antagligen vattenlåset torkat ut och då luktar det.
Såp spola vatten i badkaret en gång i veckan i samband med veckostädningen så ska du nog se att det inte är några problem
en dum fråga nu, men vad är silen för något? Som mitt användarnan lyder, jag har verkligen usel koll på sånt här därav de dumma frågorna.
På undersidan av badkarets hål i botten, alltså bottenventilen, eller som många säger, silen sitter det som en stor mutter, oftast i plast. Den håller både ventilen och röret till brunnen på plats genom att den klämmer fast båda delarna på var sin sida av plåten. Troligen har något hamnat snett eller torkat sönder. Eller så behöver det dras åt. En normalt händig fixar detta på några minuter. Lossa fronten på badkaret och lys under så ser du säkert vad som hänt. Har ingen använt det på länge kan det torkat fast gammalt hår och fett etc som kan stoppa flödet också, och då kan det ev rinna åt fel håll med, speciellt om något inte sluter tätt.
Klicka här för att svara