5 829 läst ·
35 svar
6k läst
35 svar
Tar lång tid att få fram varmvatten
den ute vid pumpen har bara vv ut ingen kallvattenL lordi skrev:Hmm, jag ser en felkoppling här. Om du har flera varmvattenberedare i serie, så ska bara den sista ha blandningsventil. Kolla så att det inte finns en på den ute vid värmepumpen.
Däremot så är Metron felkopplad för det saknas kallvattenanslutning. Blandningskopplet måste delas på.
Jag länkar till en instruktion
[länk]
Dessutom så ser det ut som det saknas en säkerhetsventil på Metroberedaren!
Ok. Den ska ha varmvatten in från VP och varmvatten ut. Ingen blandningsventil.D Dkaell93 skrev:
Metroberedaren ska ha varmvatten in från Nibeberedaren och varmvatten ut, SAMT kallvatten in. (enligt instruktionerna i min länk)
Dessutom saknas säkerhetsventil. Det ser ut som man har tänkt låta den mynna ut i T-röret nedanför, men sen struntat i det och satt en dit propp istället.
röret ut från Metro är idiotvarmt och vattnet in i Metro är ljummet till en början men sen lika varmt som röret ut, så verkar funka där iaf? Så felkopplingen gör att varmvattnet tar lång tid på sig?L lordi skrev:Ok. Den ska ha varmvatten in från VP och varmvatten ut. Ingen blandningsventil.
Metroberedaren ska ha varmvatten in från Nibeberedaren och varmvatten ut, SAMT kallvatten in. (enligt instruktionerna i min länk)
Dessutom saknas säkerhetsventil. Det ser ut som man har tänkt låta den mynna ut i T-röret nedanför, men sen struntat i det och satt en dit propp istället.![]()
Ja, det är en trolig orsak. När röret ut från Metron blir idiotvarmt så försöker blandningsventilen blanda in kallvatten för att det ska bli lagom. Då öppnar den ingången till höger och stänger den uppifrån. Det innebär att känselkroppen i termostaten inte kan reglera ner temperaturen och en stor del av flödet passerar förbi Metron istället för igenom.D Dkaell93 skrev:
Du kan göra ett test. Skruva blandningsventilen mot + så långt det går. Ställ sen ner temperaturen på metron till ca 55-60 grader.
Prova imorgon bitti och spola varmvatten för att se om det har blivit bättre.
Klicka här för att svara