T
Nu har jag något som orsakar mig huvudbry!

Jag har en sluten tank för avloppsvatten vid min fritidsbostad, dit jag leder allt vatten från toalettstolarna, men inte något gråvatten eftersom det leds till ett separat gråvattenreningsverk. Tanken är på drygt 6m³.

Enligt vattenmätaren (som nu står på 8,3m³) gissar jag att vi har använt totalt endast 2.5m³ sedan tanken togs ibruk, då jag räknar bort ungefär det som jag vet användes då jag anlade gräsmattan (ca 6m³). Då inkluderas ju allt hushålls/tvättvatten i detta. Vi har dusch, diskmaskin, tvättmaskin etc. och har använt bostaden i ca 6 månader, men nästan enbart under helgerna.

Nu då jag kikar ner i tanken ser jag att den är fylld till kanske 75%, dvs. ca 4,5m³. Hur är det möjligt? Läcker tanken eller är det faktiskt möjligt att toalettpapper och bajs tillför sådär mycket volym!? Jag menar, det kan ju högst vara fråga om ca 0.5m³ som gått igenom toalettstolarna vid en totalförbrukning på 2.5m³?

Hemma förbrukar vi totalt ca 85m³ per år. Nu är det ju svårt att jämföra, men vid fritidsbostaden används dusch & bastu ofta, så kan det vara så att vattenmätaren är defekt och inte stämmer? Jag tycker nämligen 2.5m³ är otroligt lite för ett halvår men har inte reagerat innan jag nyss kikade i den slutna tanken.

Åsa Lund
En spolning av toa är på modern toalett 6 l.
Sedan pinkar varje person troligen två liter per dygn.
Det fasta kanske är ett halvkilo per dygn.
Om du räknar lite, stämmer det bättre med hur mycket som är i tanken?

T
Nä, det går inte ihop på något sätt. Toaletterna är verkligen snålspolande så 6l per gång är nog för mycket, men ändå: Om jag endast har förbrukat 2.5m³ total med disk, dusch etc, så kan jag inte förstå hur jag kan ha ca 4.5m³ i tanken! Jag testade dessutom så att gråvattnet verkligen går till reningsverket. Det som far till tanken kommer ju bara från toaletterna.

Jag började fundera på vattenförbrukningen då jag fixade gräsmattan i somras. Jag tycker jag vattnade mycket, minst 4-5h per dag (kanske 6-8h någon dag), i minst 7-8 dagar (kan ha varit 8-10). Nu är det ju väldigt svårt att få fram vad en vattensprider använder, då det är beroende på modell och tryck. Men enligt de uppgifter jag hittar så borde jag ha förbrukat minst 2m³ per 4h och jag förbrukade inte ens i snitt 1m³ per dag enligt vattenmätaren.

Orsaken till min oro är inte att jag skulle betala för lite till vattenverket, utan att tanken läcker!

Åsa Lund
Det verkar som om det läcker in i tanken i så fall?
Ligger den under grundvattennivå?
Tar ledningen från toan in dräneringsvatten på vägen?
Nåt annat som är felkopplat?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.