7 688 läst · 5 svar
8k läst
5 svar
Bygga stenkista gråvatten
skall montera ett ”gråvattenfilter” till en av stugorna på sommarstället, och behöver göra en stenkista. Är bara köksavlopp nu, men kan bli dusch framöver.
så frågan är vilken konstruktion som är smidigast (moduler, betongring mm)? Och vad behöver man för volym?
alla tips välkomna. Tänker göra mycket själv då jag har tillgång till minigrävare, men tar hjälp att öppna ”gropen” då det är duktigt stenigt.
så frågan är vilken konstruktion som är smidigast (moduler, betongring mm)? Och vad behöver man för volym?
alla tips välkomna. Tänker göra mycket själv då jag har tillgång till minigrävare, men tar hjälp att öppna ”gropen” då det är duktigt stenigt.
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
När jag skulle gräva min egen stenkista läste jag mig till uppgifter på storleken behövde vara ett par kubikmeter.
Detta var för säkerhets ställa alla kommande problem.
Men då jag grävt ett par sådana under min uppväxt, följde jag inte den rekommendationen.
Först är det utifrån, vad som finns under all den sten du pratar om. Sten, blålera, sand....?
För en familj med 4 personer, exempelvis hade jag siktat på 1 - 2 kubikmeter stor kista. Haft en dränering slang inbäddad i en skikt bädd.
Skiktning, i form av av lagerprincipen :
1 sand
2 finkorningt grus
3 grus /små sten
4 lite mellan sten
Osv....
Du förstår nog hur jag tänker.
Där jag har själv min stenkista är på lerjord, den tar bara emot ytvatten förvisso.
Men av erfarenhet upplever jag att konceptet fungerar. Visst beroende på växtlighet runt omkring, kommer den fyllas med rötter.
Mot principen valde jag därför markduk en 40 cm ner, för att åtminstone hindra gräsmattan lite.
Hoppas att det löser sig för dig.
Detta var för säkerhets ställa alla kommande problem.
Men då jag grävt ett par sådana under min uppväxt, följde jag inte den rekommendationen.
Först är det utifrån, vad som finns under all den sten du pratar om. Sten, blålera, sand....?
För en familj med 4 personer, exempelvis hade jag siktat på 1 - 2 kubikmeter stor kista. Haft en dränering slang inbäddad i en skikt bädd.
Skiktning, i form av av lagerprincipen :
1 sand
2 finkorningt grus
3 grus /små sten
4 lite mellan sten
Osv....
Du förstår nog hur jag tänker.
Där jag har själv min stenkista är på lerjord, den tar bara emot ytvatten förvisso.
Men av erfarenhet upplever jag att konceptet fungerar. Visst beroende på växtlighet runt omkring, kommer den fyllas med rötter.
Mot principen valde jag därför markduk en 40 cm ner, för att åtminstone hindra gräsmattan lite.
Hoppas att det löser sig för dig.
Det du avser att göra är som minst anmälningspliktigt, men kan också kräva tillstånd. Du ska vända dig till din kommun med detta. Att släppa ut avloppsvatten via endast en stenkista är inte tillåtet, oavsett om det är gråvatten.
Det finns avloppsprodukter avsedda för det du beskriver. Kolla t ex med avloppscenter.se
Oavsett produktval behöver du också säkra avrinningen/dräneringen efter gråvatten filtret och du kommer att behöva byta filtermaterial när det är uttjänt. Beroende på hur du ser framför dig att du nyttjar stugan i framtiden kan det vara bättre att lägga en slamavskiljare och markbädd eller infiltrationsbädd på en gång om du inte redan har en sådan anläggning redan som du kan ansluta till.
Det finns avloppsprodukter avsedda för det du beskriver. Kolla t ex med avloppscenter.se
Oavsett produktval behöver du också säkra avrinningen/dräneringen efter gråvatten filtret och du kommer att behöva byta filtermaterial när det är uttjänt. Beroende på hur du ser framför dig att du nyttjar stugan i framtiden kan det vara bättre att lägga en slamavskiljare och markbädd eller infiltrationsbädd på en gång om du inte redan har en sådan anläggning redan som du kan ansluta till.
Lutar åt plastmoduler. Gräva ett hål, bottna med grus. Kassetter insvepta i markduk och sen fylla upp. Sen kanske säkra med ngn typ av inspektionsbrunn bredvid, som i krisfall kan användas som pumpgrop (efter en sån regnig höst som vi haft blir man ju lite nervös)
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Det låter vettigt
Liknande trådar
-
Bygga ny brygga - Med stenkista?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bygga brygga - rädda en gammal stenkista?
Bygga stenkista på landänden av brygga...
Bygga krans kring toppen av avloppstank och gråvattenreningsverk
Vatten & Avlopp -
Bygga stenkista
Altan & Uteplats