Hej!
Tänkte kolla här om någon har någon idé vad det kan vara för problem med våran infiltrationsbädd innan jag gräver upp den :D

Vi upptäckte av en slump att det står som en fontän med vatten ur det bakre röret på våran infiltrationsbädd, som jag antar är ett urluftningsrör. Sitter ett rör längst fram och ett längst bak och kollar man ner i dom så står det avloppsvatten i dom ca en halvmeter ner.

Sitter en pumpbrunn innan bädden och öppnade locket och tittade samtidigt som jag fyllde den med vatten och när nivån går upp så startar pumpen och det är då det sprutar ur det bakre röret på bädden.

slänger med lite bilder på grejjerna om det är någon som kan ha någon idé :D

• Bild på pumpbrunn med stående avloppsvatten och synliga kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bakgård med en öppen pumpbrunn, två vertikala rör och snötäckt gräs med hus i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Inuti en pumpbrunn med synliga avloppsrör och avloppsvatten ca en halvmeter ner.
    Skapa konto
Är det pumpbrunnen som pumpar över till infiltrationen alltså?

När detta hände oss hade vi fått slamflykt som satt igen spridarrören och vattnet kom ist upp via avluftningen. Blev en ny markbädd, den hade överlevt sin tekniska livslängd med över 15 år.

Tycker nästan det ser ut som ni har haft översvämning i 3-kammarbrunnen. Att vattnet varit högre än skiljeväggarna, vilket då gör så att slam rinner förbi och ut pump brunnen och sen ut i infiltrationen.

G ekaa88 skrev:
Är det pumpbrunnen som pumpar över till infiltrationen alltså?

När detta hände oss hade vi fått slamflykt som satt igen spridarrören och vattnet kom ist upp via avluftningen. Blev en ny markbädd, den hade överlevt sin tekniska livslängd med över 15 år.
ja pumpen sitter före bädden och sitter där för att bädden är upphöjd. Våran bädd är 9år och borde överleva längre tycker jag.

perra i skogen perra i skogen skrev:
Tycker nästan det ser ut som ni har haft översvämning i 3-kammarbrunnen. Att vattnet varit högre än skiljeväggarna, vilket då gör så att slam rinner förbi och ut pump brunnen och sen ut i infiltrationen.
Du var skarpsynt, det stämmer att nivån har vart för hög i 3 kammarbrunnen. För ca 6månader sedan så utfördes lite el arbete i källaren och pumpen till bädden hade av misstag inte kopplats in igen vilket orsakade höga nivån. Så en del slam åkte ju med och då ut genom bädden, kanske kan det vara det som skadade bädden?

harry73
Beställ en spolbil som tömmer brunnen och spolar rent spridarrör och använd avloppet i många år till.

harry73 harry73 skrev:
Beställ en spolbil som tömmer brunnen och spolar rent spridarrör och använd avloppet i många år till.
Det låter ju toppen om det skulle kunna fungera. Men vart skall han kunna spola? Koppla bort pumpen och spola genom den anslutningen?

Från föredelningsbrunnen och ut i spridarrören.
Vi försökte med det men för oss hade det gått för långt tyvärr, men vet flera som lyckas.
Få gärna tag i någon som spolar med varmt vatten, det är rätt fett det som tar sig över

G ekaa88 skrev:
Från föredelningsbrunnen och ut i spridarrören.
Vi försökte med det men för oss hade det gått för långt tyvärr, men vet flera som lyckas.
Få gärna tag i någon som spolar med varmt vatten, det är rätt fett det som tar sig över
Med fördelningsbrunnen antar jag att du menar pumpbrunnen och då är väl det enda att ta isär kopplingen mellan pump och bädd antar jag? Bra tips där med varmvatten (y)

harry73
Oavsett går det att spola och spolgubben/slamgubben vet hur.

harry73 harry73 skrev:
Oavsett går det att spola och spolgubben/slamgubben vet hur.
Återkommer med resultat (y)

Hur har det gått för dig?

Dom var här i fredags från slamsug och tömde pumpbrunnen samt spolade och sög ifrån urluftningsrören. Det gick inte att spola eller suga ifrån pumphållet som dom brukade göra då det ifrån pumpen går direkt ut i bädden, provade att lossa pumpen i kopplingen ut men gick inte att komma in med spolslangen. Var ut och tittade igår kväll och det stod inget vatten i bakre urluftningsröret då men får avvakta och se om det hjälpte :thinking:

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Det låter som ett bra resultat, hoppas det håller i sig!

S
Blandare kostar 1500-2000 om du tar en FM Mattsson/Mora. Det tar nog Max 1 timme för en rörmokare att byta inkl restid. Räkna med 2 timmars debitering dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.