2 716 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Isolera tappvattenrör i krypgrund
Hur gör man bäst isoleringen av tappvattenrör under en sommarstuga? Rören 15 mm och är dragna med vanliga dubbelklammer som sitter skruvade upp i trossbotten. Eftersom stugan ska kunna användas vintertid krävs det en värmekabel - hur får jag till ett snyggt "paket" med isolering och värmekabel runt dubbelrören? Om jag sätter vanlig rörisolering runt respektive rör hamnar värmekabeln emellan...
Bra fråga!C Conqvist skrev:
Det är en sommarstuga som till stor del står på berg och jag har ingen aning om hur kallt det kan bli i krypgrunden. Jag har hört flera personer säga att det aldrig blir minusgrader i en krypgrund men eftersom stugan kan stå oanvänd i veckor på vintern är jag lite nervös för rejäla köldknäppar. Vanlig rörisolering runt respektive rör blir ganska verkningslös eftersom kylan till slut når in till rören med helt stillastående vatten.
Jag har 80 m2 fritidshus på krypgrund med berg i dagen. Takhöjd 40-120 cm. Har aldrig haft under 6 grader de senaste två vintrarna. Tveksam till om det någonsin varit minusgrader i grunden. Fritidshuset ligger i Sthlm.
OK, då isolerar jag rören för att hålla varmvattnet kallt och slippa kondensering på kallvattnet. Jag borde rimligen klara mig utan värmekabel!D Derbyboy skrev:
Klicka här för att svara