Jag ska renovera badrummet i källaren och undrar hur jag enklast kan dra nytt avlopp till toalett. Det går i dagsläget ett avloppsrör i plast genom bottenplattan upp till övervåningarna. Jag vill ha toaletten i direkt närhet till väggen där avloppsröret går. Frågan är om det går att göra utan att bila, t ex genom att skjuta ned ett grenrör med någon sorts stos och sedan installera en vägghängd toalett (alternativ 1)? Annars gissar jag att det normala hade varit att göra som alternativ 2. Se skiss.

Jag undersöker möjligheten att undvika bilning för att avloppsröret idag går i tvättstugan som ligger vägg i vägg. Bilar jag ryker det nya klinkergolvet där och det skulle kunna undvikas genom alternativ 1. Eftersom man bör undvika 90-böjar måste grenröret placeras så nära bottenplattan som möjligt för att anslutningen inte skall bli för hög. Så en följdfråga är om det går att kapa avloppsröret i nivå med bottenplattan och skjuta ned ett grenrör? Det är ju så vissa toalettanslutningar funkar.

Skiss som illustrerar tre alternativ för avloppsrördragning för en toalett i en byggprojektdiskussion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hej,

Hur har det gått med detta, vilket alternativ blev det?
Jag står själv inför samma utmaning när jag ska koppla på avloppsstammen från mitt attefallshus i källaren på mitt boningshus.

Mvh Erik

E eeekarlsson skrev:
Hej,

Hur har det gått med detta, vilket alternativ blev det?
Jag står själv inför samma utmaning när jag ska koppla på avloppsstammen från mitt attefallshus i källaren på mitt boningshus.

Mvh Erik
Hade nästan glömt detta. Jag hade en vvs:are som kollade på detta och det går att ha ett svängt 90-grenrör eftersom den kopplas på ett lodrätt rör. ( https://www.avloppscenter.se/vara-p...or/grenror-m-3-muff-pp-11075x88-svangd-1.html ), vilket sänker höjden något jämfört med 45-gradiga grenrör. Så Alternativ 1 funkar om man har en fixtur/vägghängd toalett som är relativt hög, röret som man ansluter toalettavloppet till genomförs i väggen 10 cm ovanför plattan ungefär, vilket är mer än tillräckligt för ett typiskt väggavlopp (t ex Geberit DuoFix) sitter 23 cm upp (från kaklet).

Så jag kommer köra med Alternativ 1, fast inte jag då, för jag fick för mycket med det egna jobbet så jag har lejt bort det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.