P Paxman skrev:
Någon påstod för mig att det är krav på väggkonsoll i metall, som fäster mot rören på var sida om mätaren, för att det finns risk för elgenomströmning vid mätarbyte om det inte är elektrisk kontakt mellan inkommande rör och husets rörsystem. Om det sen är sant, vet jag inte...men det låter logiskt om än ett mycket osannolikt scenario.
Förr jordade man i vattenrör därifrån kommer det
Man bör ha en konsol med bra ventiler

G Grusad skrev:
Förr jordade man i vattenrör därifrån kommer det
Man bör ha en konsol med bra ventiler
Konsol är givetvis väldigt bra av flera anledningar, och jag förstår teorin bakom jordningsargumentet. Dock sa den röris som fixade nya ventiler (och konsol) inför vårt vattenmätarbyte att det gränsade till trams. Har du en startkabel, frågade han...ja, då är det ju bara att sätta den på var sida av mätaren innan den kopplas loss, så är den risken avvärjd.

Hej TS. Har du läst kommunens ABVA (allmäna bestämmelser för vatten och avlopp)?
Det är din ansvar som fastighetsägare stt se att ventilerna är funktionsdugliga och finns på vardera sidan av vattenmätaren. Ni hyr mätaren av kommunen men är själva ansvarig för kringliggande vvs och att den tål dem påfrestningar och ingrepp som krävs för att mätarbytet kan utföras utan risk för läckage. Det finn fler domar i domstol som slagit fast att det är inte kommunens ansvar att täcka översvämningskostnader som har uppkommit i samband med mätarbyte.
Som vissa nämnde ska du själv anlita en rörmokare som monterar en godkänd konsol, meddela bara kommunen innan som hjälper er att stänga vatten ute i gatan.

Redigerat:
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
S spamb skrev:
Ni hyr mätaren av kommunen...
I vårt fall är det vattenbolaget som äger mätaren, och det är ett privat bolag. Vid vårt byte av mätaren (som vi själva initierat pga av den vi hade väsnades vilket inte var så kul i och med att den sitter i vårt gästrum.) så fick vi koordinera fyra aktörer:

1. Oss själva
2. Kommunen för att få inkommande vatten avstängt ute i gatan. GÖR INTE DETTA SJÄLV!! Går ventilen sönder, vilket är stor risk om den inte rörts på några decennier, så får man betala kalaset at gräva upp och byta. Om kommungubbarna har sönder ventilen så ligger ansvaret på dem.
3. Vattenbolaget för att få en ny mätare
4. En egen röris för att utföra bytet

Vår upplevelse vad dock att allt detta gick mycket smidigt. De övriga tre aktörerna skötte mycket av kontakten sinsemellan själva, så vi behövde egentligen bara godkänna dag och tid som de hade kommit fram till. Det enda som strulade var att rörisen fått fel uppgift från vattenbolaget om vilken standard det var på mätaren, så han hade med sig fel grejer. Så han fick rusa iväg till grossisten och byta...de två kommungubbarna fick vänta rätt rejält mycket längre än de hade planerat. Dock utan att knorra för mycket. De avböjde fika, men berättade gärna lite historier om olika jobb de gjort.

Fick min likadan gamla mätare utbytt för ett halvår sedan.
Jag hade redan dubbla avstängningar, inte något märkbart läckage vid bytet.

Så som andra säger.
Ta in en rörmokare som sätter en mätare efter mätaren också.
Motionera den som sitter innan mätaren.

Sen är det inga bekymmer

• Gilla
spamb
  • Laddar…
P P-son83 skrev:
Ta in en rörmokare som sätter en mätare efter mätaren också.
Motionera den som sitter innan mätaren.
Jag förutsätter att du menar en avstängningsventil efter mätaren, inte ytterligare en mätare? När vi sover borta stänger jag alltid av vattnet. På så sätt är vi i princip helt garderade mot vattenläcka när vi inte är hemma. Jag stänger dock alltid båda ventilerna, ser liksom ingen anledning att inte motionera båda.

P Paxman skrev:
Jag förutsätter att du menar en avstängningsventil efter mätaren, inte ytterligare en mätare? När vi sover borta stänger jag alltid av vattnet. På så sätt är vi i princip helt garderade mot vattenläcka när vi inte är hemma. Jag stänger dock alltid båda ventilerna, ser liksom ingen anledning att inte motionera båda.
Ja, självklart ska det stå ventil, inte dubbla mätare... :crysmile:

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
När kommunen bytte vattentätare hemma hos mig så stängde de av vattnet helt in till fastigheten. Låset sitter i marken i tomtgränsen.
Tog inte många sekunder efter att jag hade öppnat samtliga kranar så var systemet tomt på vatten. Killen som bytte, satte en hink under och det kom lite vatten men inga mängder.

Johnwinroth
Hej
Likt som dig så har jag bara avstägning på inkommande sidan på vattenmätaren, men det var inget problem för dem att byta. de vred av och hade med sig en egen hink som de lät det rinna ut i. bytet tog kanske 5 min.

Det tråkiga för mig var doch att på ena mätaren(Har dubbla mätare då jag har två matningar.) så hade ventilen inne rostat ihop, så de fick stänga den i backen.
tyvärr så va den i lika dåligt skick så fick en fontän på gräsmattan när de öppnade den igen, så det slutade med en uppgrävd gräsmatta.

Johnwinroth Johnwinroth skrev:
...tyvärr så va den i lika dåligt skick så fick en fontän på gräsmattan när de öppnade den igen, så det slutade med en uppgrävd gräsmatta.
Trist med uppgrävd gräsmatta...men var glad att du inte valde att stänga av vattnet i backen själv. Då hade du, som nämnts, fått stå för fiolerna när ventilen gick sönder. :oops: Jag har läst trådar där folk skriver "Det fixar du själv med ett fyrkantverktyg" och tips på hur man ordnar ett sådant själv, men då tar man en enorm risk.

• Gilla
spamb
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.