Vatten & Avlopp
AJL: Ja den där dropstop 700 verkar som en smart grej men den bygger på att man redan vet vars läckorna kommer uppstå. Jag såg att det även fanns ett tillbehör till Vatettes vfbrytare som fungerar exakt som dropstop 700 om man vill säkra upp för värmesystem- och avloppsläckage. edit: vet dock inte om deras går att koppla till tryckströmbrytare
bortek: 150-160 m var det visst populäraste cc måttet, inte 260 som jag skre.
kest: Kan det vara så att starttrycket ligger under förtrycket i hydropressen dvs att gummiblåsan fyller tanken och därefter startar pumpen?
jaqob: [citat] Det låter ju faktiskt inte som en helt orimlig tanke, och som ett bra nästa steg med en sådan tejp. Men var hittar jag sådan, och vad heter den? Har googlat en stund nu utan att hitta någon konkret produkt.
SaraS85: Och med tanke på att en tidigare ägare har gjort förmodligen både vatten- och elinstallationer på eget bevåg så skulle det inte förvåna mig om det egentligen bara är ett hål rakt ner i marken, haha.
beja676: Tack för all hjälp och tips:) jag har gjort klart badrummet med befintlig anslutning (Dusch ,handfat och Wc), Och det fungerar perfekt:)
Krilleman: Fortfarande ingen bild på hur du tänker dig med "duschkranen"? Ingen annan svarar så jag misstänker att det inte endast är jag som är konfunderad i ditt ärende?! :thinking:
Krilleman: Tätningen (om sådan finnes) sker mellan den gråa klämringen och brunnen. Ingen del av brunnsmanshetten ska vara synlig under klämringen. Så vad jag kan se på bilen där det OK.
Krilleman: [citat] Visst är jag röris i grunden. Men äntligen har jag kommit upp mig livet lite, det har alltid varit ett delmål i livet. Skruvar inte aktivt på byggena längre. Både för och nackdelar att vara tjänsteman. Uppskattar dock att jag klättrat på stegen, ingen kan säga att jag inte vet vad jag pratar om! (y):rofl: Man kommer oerhört långt inom VVS (även som hemmapulare) om man har
allexx: Det är ett värmepaket till bil som jag ska använda som eftervärmare i fläkt
jonaserik: Att dra i taket på källaren och ev. rakt upp till någon anslutningspunkt gör att du har full koll på alla rör, .det går att skarva RIR men är inte riktig med reglerna,det ska vara tätt på slangen,sen att få i något efteråt kan vara besvärligt , så tänk till lite
BirgitS: Jag menade inte att det var just det vattenlarmet utan länkade för att det skulle gå att förstå vad ett vattenlarm är, sökte lite vidare efteråt och då hittade jag att det även finns sånt som kallas för läckagevarnare och läckagebrytare. Men jag lyckades inte hitta något som ser precis likadant ut.
BirgitS: Har du isolering ska det ju inte bli någon tillskjutande fukt från marken så jag ser inga problem med att ha ett tätskikt över hela golvet.
Kristcar: Hej. Jag har flyttat in i ett radhus med golvvärme på bottenplan. Golvvärmen fungerar dåligt med fläckvis uppvärmning. Funderar på om golvvärmen måste luftas/spolas rent? Är det nån vänlig själ som kan förklara för mig hur jag gör och förklara gärna som om du skulle förklara det för en 5åring. Är inte van vid facktermer . Mvh Kristina [bild]
Mikael_L: Det tog någon dag innan jag kom mig för. Men tänk vad man glömmer, i mitt minne var slangarna svarta, men de är alltså vita.. Och denna text lyckas jag fånga, inget PEX, står det, men det där saurstoff.. nåt , måste väl betyda surkålstätt?! :crysmile: Nä, men det betyder väl syretätt, så det är nog ett lämpligt rör då. [bild]
Cff: Jag skulle vilja byta utloppsvinkeln under tvättstället till denna: https://www.purus.se/produkter/produkt/pum-utloppsvinkel-tvattstall-vit/ redan idag sitter ett PUM-membran i utloppet från tvättstället, men den nya utloppsvinkeln känns bättre anpassad. Ett problem är dock att tvättstället står ovanpå skivan och då skulle jag behöva en liten skarvbit (med gängor) för att PUMs
Alice B: Vi har precis installerat en 50-liters Hajdu som ska värma vattnet från den nyborrade brunnen. Tyvärr har vi svavellukt ibland och grannen tipsade om att det kan orsakas av magnesiumanoden i varmvattenberedaren. Lösningen kan då vara att byta till en anod av Zink. Enligt säljaren av varmvattenberedaren finns det inte zinkanoder till Hajdu utan han rekommenderade oss att köpa zinkanoder i
allexx: Jo denna funkar bra. Jag bodde i ett torp i 6år med egen brunn och avlopp. Jag bytte ut allt från brunn och inne i huset.
Boan: Har du en hydrofor (utan gummiblåsa) eller en hydropress (med gummiblåsa)? luften som är i hydroforen har försvunnit, så töm ut allt vatten, stäng och låt sen pumpen gå igång och jobba upp trycket. Hos mina föräldrar måste vi ca 4 ggr per år minst göra detta...
Perra90: Fick hjälp av rörläggare att ta upp pumpen som visade sig vara tillverkad 1986 så den hade gjort sitt. Ny pump installerad idag och nu fungerar det normalt igen
B BUS: Har nu använt en Cinderella Förbränningstoa i över 11 år i vårt fritidshus, och måste säga att jag är mycket nöjd. Det ända som gått sönder är 1 st utsugsfläkt (ca 800 kr) och startknappen (ca 400 kr/styck) har bytts två gånger. Reservdelar skickades från grossisten (och reparationen gjorde jag själv. Har aldrig behövt anlitat reparatör eller servat toan mer än jag kan göra
Malin40: [citat] Vi har haft spolbil här innan bytet och ja som du säger var det inte speciellt fräscht vatten :)
PerEkstorm: Lite mer beskrivning. Jag har en power supply ej IP klassad som jag har stoppat in i en IP21 kapsling. Därifrån går 12 V till en box där jag via en display kan se hur mycket pumpen har gått de senaste 24 timmarna. (Som mest har den gått 3 tim och 45 minuter) En indikatorlampa lyser när den går. Info om aktuell strömstyrka, max och varningar finns också. Sedan går matningen ned i
Rbjvol: Jag duschar i nyrenoverat badrum, Ikea grogrund som duschblandare, jag får halv varmt vatten enbart. Men stänger jag av vattnet i 5 sekunder och vrider på, så får jag jättevarmt vatten i 10~ sekunder för återgå till ljummet. (Kan upprepa processen direkt) Vad kan felet vara?
Plutus: Jag hade tidigare ett hus byggt 1975, jag trodde inte att huset hade någon avluftning på avloppet, men efter några år så blev jag så nyfiken på varför det bildades så stora istappar på ett ställe. Det visade sig att avluftningen slutade under tegelpannorna, fukt kondenserade mot pannor och tak och på vintern bildade istappar. Troligvis förklarade det även varför det växte ett
Åkesson: Där jag bor är det BAGA som levererar till flest kunder. Som jag förstår det har de kommunernas OK.
Nova07: [citat] Hej Har plockat isär och gjort rent. Fungerade inte. Jag löste det den dyra men vägen. Trött på min tredje blandare från Mora. Åkte till det stora varuhuset och köpte en ny blandare av märke Gustavsberg och hoppas den håller länge.