Vatten & Avlopp
prototypen: Det är som med sockerdricka, det är gaser (luft) som är lösta i vattnet och när man släpper ut trycket så kan inte vattnet behålla gaserna utan de bubblar iväg. Protte
Kobolt: Hej, nej, jag har inte haft några problem sedan installationen, avluftningen fungerar som tänkt. Osäker hur resultatet hade blivit med två stammar, i mitt fall blev det ju enkelt att dra i undertaket på plan 1.
spendera: Inte vad vi märker och ser. Stugan ligger i Lappland så det är normalt inte allt för många dagar med jättevarmt väder. Ofta är det kallare vatten i tunnan än i sjön under sommaren. De står i skogen (skogstomt), på ett plan byggt mellan några träd.
tergo: droppar det från pipen så byter man ventilkäglorna https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/rengoring-och-underhall-vvs/ventiloverstycken/ventilkaglor-450677/
johan5588: Hej igen! Vilken typ av skiva är bäst i gammalt hus? Att sätta dit på väggen efter rören är borttagna.....
Gårdsboende: Sitter äntligen med slutfasen av monteringen av pexrören till övervåningens toalett. Ska montera 2st Uponor väggbockfixturer bredvid varandra med genomgående skruv. För att hålla sig till tillverkarens monteringsanvisning ska VVS skurv användas vid enkelmontering men vid dubbel är jag fundersam, hur skulle ni tyda bilden? Valfri skruv som uppfyller måtten vid montering sida vid sida
bettet: Ska dra PAL-rör (alupex) i taket i min källare, och kommer att dra på Armaflex-isoleringstuber utanpå dem. Nu funderar jag på hur jag bäst ska fästa upp dem: Ska jag avisolera på infästningsställena och sätta en gummiklammer direkt på röret, eller kan jag sätta en klammer eller universalband utanpå isoleringen (förutom på de ställen där jag vill fixera röret, t ex vid ingång
cpalm: Ja, tycker det verkar en synnerligen idiotisk grej att försöka göra en mulltoa som funkar som en WC. Själva poängen med en mulltoa är ju att den funkar utan vatten. Och alla som donat med någon form av torrdass vet att ju mindre vätska man blandar in i ekvationen, desto bättre.
Billigaste & smartaste lösning för dagvatten samt servitut fråga ang. anslutning grannens dagvatten?
NoOne2k: [citat] Jag hade hört med kommunen om du får göra pp det sättet först... Det kan bli dyrt annars. Normalt sätt lägger man inte dagvattenledningarna för takavvattning så djupt, många gånger inte ens frostfritt. Däremot så ska dräneringen ligga under sockeln på källaren. Vissa kommuner tillåter att man kopplar dräneringen till spillvatten, men fler och fler kräver att
Peter2400: [citat] Har man det på en trycksatt vattenledning, vad har den för funktion?
Roinew: Tack för svaren och tips. Jag har nu installerat ett läckagelarm för att upptäcka ev läckage. Hela förra sommaren gick åt att byta de flesta golven ner till bottenplattan i en annan del av huset pga av en skruv i en vattenledning. Skruven hade suttit där många år och läckaget började när skruven rostade bort. Det tog väl ytterligare ett år innan vi märkte läckaget.
MathiasS: Tack för tipset. Det ledde mig till ett ännu mindre skåp i ungefär samma serie: https://www.vvsochbad.se/Vattenfoersoerjning-Foerdelarskaap--Uponor-SPI-Aqua-PLUS-vattenkastarskaap-VU-L-1051852.html?gclid=CjwKCAiAgqDxBRBTEiwA59eEN3DbsiPYdtsMYuFhLSZzk48v8Gx_RbCF7Z9_ST2RRlq6b2eqgbDLsRoC4HEQAvD_BwE
anders07: Om någon undrar i framtiden... :) [bild] (Och jag var ju sjukt glad att hitta ett plaströr och inte gjutjärnsrör där under...)
Olf Oggler: Jag kan och ena sidan hålla med om att det är klokt att byta. Men och andra sidan finns det väl egentligen inget som säger att de inte skulle kunna hålla ganska länge. I mitt fall är det frågan om en oisolerad platta i källare. Jag vet inte hur mycket till tätskikt man gör på en sådan platta. Kanske är det inte så big deal att byta rören vid behov i framtiden även om man lagt in
Demmpa: Excenterkoppling, tex https://www.mma.se/produkter/excenterkoppling/
Krilleman: Det är en äldre Conex-koppling som redan nämnts. Kör vidare på samma!
Sandman88: Ok. Då satsar jag på 2st 45 graders för att lättare kunna rensa i framtiden. En annan fråga. Har en renslucka på stående ledning idag, efter denna liggande ledning kommer stående igen (avluftaren) krävs det någon renslucka där eller använder man avloppshålen för handfat i sådana fall? //Andreas
KJD: Det tror jag säkert :), men nu - för jag så feg :) - vill jag uppfylla försäkringsbolaget villkor så jag kan lita på deras hjälp om det inte skulle funka så bra. Så, ja, jag vill förstå vad som är ok enligt säker vatten / försäkringsbolagen vad gäller vattenrör och kran ur yttervägg i källare.
Stenhaga: Först och främst så var det inte en hydrofor utan en hydropress. För det andra fanns det 0kg lufttryck i tanken och en jäkla massa vatten. För det tredje går nu pumpen som den gjorde från början. För det fjärde så blev kranvattnet grumligt men jag gissar på att det kommer lägga sig efter en såpass stor omställning av lufttrycket. Gissningsvis kanske det är järnrikt vatten och
Fario: Det var i NO som dottern lärde sig om vattenlås. Gaser och vattens tröghet typ.
Krilleman: Den här går också superbra att använda för att minimera antalet skarv i vägg på avloppet: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/inomhusavlopp/avloppsror/rebase-40100-avloppsanslutning-enkel-for-tvattstall [bild]
bettet: Ser nu att det står DN15 i RSK-databasen: https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-medievarmaretankarvaxlare/varmvattenberedare/reservdelartillbehor/cabinet-6949635-461 Betyder detta att det är G15 gänga på armaturens klämringskopplingar?
jorgenkarls: Hej, Vi satt in nytt badkar med ny avloppsslang och ett 90-graders rör ned i brunnen. Har aldrig haft problem innan men nu kunde klarade inte vattenlåset av vattenmängden när vi tappade ur badet, vilket resulterade i vatten över halva golvet. Har provat en del grejer och funderat men så såg jag denna tråden. Röret som kommer från 90-graders vinkel sticker ned ca 30mm innanför
Jocke_BP: Hej, Kontramuttrarna var min plan oxå men det slutade med att jag hoppar konsolen som mest stökar till det. Jag ringde kommunen och det var inget krav på konsol så jag bytte det gamla galvade röret som var vinklat nere i backen mot ett plaströr. Kan säga att det galvade röret var så dåligt att det vek sig när jag använde det som mothåll för att lossa den gamla vinkeln. Nu när det
Daizen: Hej, vi bor i en villa som är kopplat till kommunalt VA, men som jag förstått det så är vårt VA kopplat mellan 11 andra hus och sen till det kommunala VA och som jag förstått det så är vi ansvariga för rören och brunnarna som ligger mellan husen. Har försökt hitta info om det på nätet men står olika saker, min fråga är, behövs det något underhåll på rören mellan våra hus