Byggahus.se
R
Riala: Har problem med svavelväte i min ett år gamla borrade brunn. Vi prövade att återföra vatten till borrhålet genom ett litet hål i slangen som det skrivs om på flera ställen här i forumet för att på så sätt syresätta vattnet. Detta hjälper dock inte till 100%. Vissa dagar är det ingen lukt alls och vissa luktar det mycket. Funderar nu på att sätta en micronizer på inkommande
0 svar · 2,5k läst
K
Kane: [citat] Ingen tull inom EU. Beroende på säljarens omsättning mot ett specifikt land kan det bli aktuellt att betala det specifika landets momssats, annars säljarens hemvistmoms. Däremot skall det betalas tull och moms på varor från Kina och andra länder utanför EU, inget konstigt med det. Men många ggr slipper man det.
6 svar · 8,2k läst
·
M
MagHam: Jag hängde inte med i logiken riktigt. Du är orolig för att få in vatten pressas in utifrån, men siktar grundvattenytan 30 m ner? Låter inte som det finns en omedelbar fara att den skulle bli självrinnande precis ;) Gör ingen förstörande försegling bara utan ett lock av något slag. En vacker dag kanske brunnen kommer till användning. Tyckte IBECO huven ovan var ett smidigt alternativ.
7 svar · 3,2k läst
·
P
Peter_K: Nu fick jag svar på min fråga om frysrisk. 22 grader kallt inatt och nu på morgonen kom det inget kallvatten. Släppte dock efter en stunds spolande med varmvatten.
12 svar · 11,0k läst
·
U
UlricaB: När temperaturen sjunker under minus 20 ett par dagar så bildas en ispropp i min avluftning på taket (rakt järnrör ca 40 cm) och det börjar stink apa i mitt övre badrum, det gurglar i handfatet och toastolen. Det enda som hjälper är avisning - klättrar upp på taket med en termos hett vatten som jag häller ner. Har satt en bogserlina runt skorstenen för att kunna fira mig ner till
19 svar · 12,3k läst
Chrissofsweden
Chrissofsweden: *sig
5 svar · 1,9k läst
L
lat: Skulle tro att BD är anslutet till markbädden och T till tanken.
17 svar · 2,8k läst
A
Arnodt: Jag tänkte ta bort det befintliga tempindikeringhuset för att slippa göra nytt (fult) hål i täckplåten. Jag hade tidigare även tanke på att tappa ut varmvatten och låta det strömma på en termometer och då få temperaturen i beredaren. Men, jag skulle då endast få en enda temperatur att rita in på befintlig temperaturtavla. Vad jag inte vet är om tillverkaren har värmeisolerat med
2 svar · 1,6k läst
·
GK100
GK100: Den sitter rätt där dvs i VVC-ledningen och pumpar mot kallvattenanslutningen på VVB.
1 svar · 2,0k läst
·
P
ParOscar: Ok då,förstår jag. Den delen som är kvar på röret är helt lös så den är inga problem att få bort. Då ska jag bara införskaffa en ny klämring då! Tack för hjälpen
3 svar · 2,5k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Tack! Jag gillar unipaks anvisning för det är så jag gör instinktivt. Case closed.
3 svar · 5,0k läst
S
Stefan1972: jo det är sant, tänkte inte ens på den sorten. Jag är ju bilmek själv så det är ju den andra man använder. Jag har dock svårt att föreställa mig att det kryper över nå mycket föroreringar i vattnet även om man använder hydraulvarianten. Det är ju inte direkt inne i röret man applicerar det..........
7 svar · 2,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Bug i mitt avancerade CAD-program. Måste ha glömt att uppdatera från 666 till 667! :D
39 svar · 9,2k läst
·
-RB-
-RB-: Ytan på röret ser ju lite risigt ut, så som krilleman sa är en huv nog bäst. Du får hoppas att gängorna är friska. Är det källare under så att det går att komma åt bättre där kanske?
4 svar · 1,4k läst
·
Krilleman
Krilleman: Stödhyls-kravet för halvhårda kopparrör har precis kommit för ett par år sen. Innan dess satte man aldrig stödhylsor i krom. Du ska sova lugnt!
42 svar · 9,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Det jag menar med att WC-böjen ej är kapbar är nedåt. Inte den sidan som WC:n installeras på...
12 svar · 3,8k läst
·
E
Eryl: Tack för svar, då får det bli ett sånt, mer än ok intervall på underhåll.
4 svar · 1,6k läst
·
pelpet
pelpet: [citat] Det ska väl rinna ut en himla massa vatten innan det blir sättningar under huset tänker jag. Så jag fortsätter att inte vara särskilt orolig för eventuella avloppsläckage under jord. Börjar det bli problem med stopp i avloppet får jag väl filma avloppet och relina om det blir problem. Jag har också hopp för teknikutvecklingen. Om 10 år kanske vi har en liten robot som man
14 svar · 7,6k läst
·
E
Ecke16: Det står off till vänster och hot, cold till höger inte till mycket hjälp. /Ecke
2 svar · 942 läst
·
L
lvedin: Tack ! Det blir bra. / Lennart
2 svar · 799 läst
Krilleman
Krilleman: Se där. :thumbup: Wavin har det tydligen utskrivet: http://se.wavin.com/web/download?id=392505 Pipelife har det inte: http://www.pipelife.se/media/se/ladda-ner/Installationsanvisningar/Installationsanvisning-Nordic-Februari-2016.pdf
5 svar · 1,1k läst
A
annastrandh1: Ah, tänkte om jag missat nån spännande lösning nånstans, men då kanske jag är inne på rätt spår då. Rören är så gamla så tror inte det är värt risken att röra dem. Tack för svaret.
2 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Stämmer nålen på din manometer med verkligheten och du har lägre tryck än säkerhetsventilen ska öppna för så kan den vara slut. Motionera ventilen några gånger (vrid motsols till den "hackar" över) Det finns dock en risk att din ev dåliga säkerhetsventil läcker ännu mera. Så gör det inte på en fredagskväll!
15 svar · 1,8k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Hela ledningssystemet i gatan installerades för mindre än 10 år sedan. Vi bor i skärgården utan större höjdskillnaden. Dessa smällar fanns inte de första fem åren här men efter jag har micklat med rören har det börjat. Jag har några större ngrepp planerat så vi avvaktar om det går över av sig själv. En tryckregulator finns inte inom huset fyra väggar, alla ledningar är
20 svar · 12,9k läst
·
GK100
GK100: Alltid 3-fas om du har det tillgängligt, gäller i princip allt som drivs av konventionella växelströmsmotorer.
1 svar · 2,1k läst
hsd
hsd: Vilket tryck har Ni nu, vån.5 och inkommande till huset
4 svar · 1,7k läst
M
mogge_73: Du skriver också att du har en pumpautomat?! Hur djupt är borrhålet? En pumpautomat (jetpump) brukar inte klara mer än max 6-8m djup med bra förutsättningar. Det blir också svårt att effektivt oxidera järn i ett sånt litet tryckkärl. Man ska dessutom akta sig för att inte omsätta djupborrade brunnar med mycket järn då man kan få nitritbildning.
6 svar · 3,3k läst
J
joni: [citat] Nu hade jag förvisso endast den övre stängd och tänkte att den ändå visar nivån rätt men det gör det tydligen inte. Som sagt tillverkaren av Hydroforen hävdar att ventilerna alltid skall vara öppna.
32 svar · 4,6k läst
·
R
Rockhard Lindgren: Har dåligt ljus i badrummet. Har bara bott i huset en månad, man får ta en sak i taget. Tack för hjälpen så länge. :)
8 svar · 6,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är inte mer än max någon dl vatten i anslutningsslangen, men det är bara någon cl som rinner/"sprutar" ut när du lossar anslutningskopplingen mot kranen. Om du inte vill få det minsta lilla vatten på golv/vägg så håller du en skurtrasa runt kopplingen medan du lossar den för hand, kan behövas verktyg dom första millimeterna om anslutningen är hårt åtdragen.
2 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.