Hej,
Har precis bytt kök och tog mod till mig att byta blandare och koppla avlopp själv. Lät rörmokare installera kulventiler några veckor innan då det inte fanns sen tidigare. Men i min iver så glömde jag att sätta i stödhylsor i kopparrören som kopplas till blandaranslutningen. Det är tätt för stunden men jag inser att jag behöver kapa av och göra om kopplingen med stödhylsor och nya klämringar.
Till saken hör att vi har den frikopplade t-kopplingen till höger som leder av kallvatten till utkastaren utomhus. Den har en gammal t-koppling som jag kommer få ta av men jag är lite villrådig kring hur jag ska få till anslutningen snyggast. Inkommande vatten är 15mm prisol. Borde jag helt ta väck den kopparsnutt som sitter mellan kulventilerna och blandaren och ersätta med nya kopparrör eller finns det någon magisk koppling som jag kan använda framförallt för att få till kopplingen med utkastaren?
PS. Fuktmärkena i väggen baktill beror på att gamla kökets avlopp inte höll tätt och droppade en del under en period. Det är torrt och fint sen snart 1 år då jag upptäckte det.
Är helt novis vad gäller vvs så all input är välkommen!
Har precis bytt kök och tog mod till mig att byta blandare och koppla avlopp själv. Lät rörmokare installera kulventiler några veckor innan då det inte fanns sen tidigare. Men i min iver så glömde jag att sätta i stödhylsor i kopparrören som kopplas till blandaranslutningen. Det är tätt för stunden men jag inser att jag behöver kapa av och göra om kopplingen med stödhylsor och nya klämringar.
Till saken hör att vi har den frikopplade t-kopplingen till höger som leder av kallvatten till utkastaren utomhus. Den har en gammal t-koppling som jag kommer få ta av men jag är lite villrådig kring hur jag ska få till anslutningen snyggast. Inkommande vatten är 15mm prisol. Borde jag helt ta väck den kopparsnutt som sitter mellan kulventilerna och blandaren och ersätta med nya kopparrör eller finns det någon magisk koppling som jag kan använda framförallt för att få till kopplingen med utkastaren?
PS. Fuktmärkena i väggen baktill beror på att gamla kökets avlopp inte höll tätt och droppade en del under en period. Det är torrt och fint sen snart 1 år då jag upptäckte det.
Är helt novis vad gäller vvs så all input är välkommen!
tack för inputen. Tar det lugnt och fnular vidare på hur jag gör klart alltihop. Har satt in ett vattenlarm också så jag slipper kolla hela tiden tills dess.J jonaserik skrev:
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm för vitvaror Housegard
Ljud vid vattenläcka
150 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara

