Vatten & Avlopp
bettet: En annan poäng med kopplingsseten är att du kan koppla LK X16 (16 mm PEX-slang) på en koppling för CU15 (kopparrör 15 mm), LK X20 på en koppling för CU22 etc.
tergo: det går att köpa lösa vred till vissa kulventiler kolla vad det är för fabrikat
Andreas_kalmar: Slipning bör ske med maskin sen spackla så det blir slätt efter det så läggs manschetten och sen klinkers. Jag hade nog rekommenderat att du kollar om nån firma kan komma och fixa så det blir slipat och montera manchetten då det blir dyrt att hyra maskin samt att man behöver ett verktyg att skära manchetten med borde vara runt 2 timmars arbete. Sen kan du ju lägga klinker själv
prototypen: Det är väl något sånthär du letar https://www.vvsochbad.se/VVS-Roer-Kopplingar-Anslutningsslangar-Till-duschkabiner--Anslutningsslang-Flexi-G15-x-G20-x-1-5-m-886633.html men se till att du får rätta gängor. Protte
Sofriko: Uppdatering från mitt besök i torsdags. Tryckfelsnisse har varit framme och datumet var inte som tryckt 2020-03-01 utan 2021- så det var ju riktigt skönt. Nu kan jag och entreprenören planera i lugn och ro samt jag behöver inte stressa sönder min nattsömn. Även texten om sanitärt utsläpp fick jag klargjort var en markering mot nuvarande anläggning som består av tvåkammarbrunn.
mlkjhr: Ska du ha något som funkar året om så är ju inte vattenutkastaren nåt alternativ. Grävdjupet beror på var du bor, alternativt värmekabel i ledningen.
Krilleman: HAr du bytt insatsen för DM-avstängningen? https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/spare-parts/detail/csev237392/GB41635762 3301/ Länk plockad härifrån: https://www.gustavsberg.com/se/produkter/gustavsberg-reservdelar/blandare-reservdelar/koksblandare-reservdelar/spare-parts/item/csev237392/
Krilleman: Föravstängningsventiler kan man inte ha för många. Jag har kulventil för allt vatten. En från inkommande hydropress för hela anläggningen, sen gruppventiler så jag kan sektionera av huset i tre separata sektioner, och sen kulventil på varje förbrukare. Överkurs säger många, men jag tycker det är en självklarhet för så små pengar över livstiden för dessa produkter kontra att
johan_paz: [citat] Jag ser slitaget på vvs-systemet som det största bekymret, inte smaken. Därför som jag undrar om någon lever med sådant här vatten utan att ha en RO anläggning.
Nova777: Tror att jag helt enkelt får ring hit en fackman som kan lösa detta åt mig, blir galen på att inte ha fungerande varmvatten. Tusen tack för allt engagemang och all tid ni lagt ner !! :heart:
Lotez83: Hej på er! Har en enplansvillla med 10 olika möjligheter till rinnande vatten. Dvs nån typ av vattenkran/utkast. I ena badrummet så får jag kluckljud när jag vrider blandaren till varmt i handfatet. Ju högre vattenflöde desto snabbare ljud som övergår till ett nästan surrande ljud. Öppnar jag blandaren i det andra badrummet så upphör ljudet. Obs gäller bara varmvatten. Alltså
Annyy: Tack. Tyvärr så går vi bet på strömmen. Kabel på den gamla går direkt in i väggen. Nya har en stickpropp. Blir till att ringa elektrikern :cool:.
Fiigaro: [citat] Hej Jonas9209 Vi byggde nytt hus för ca 11 månader och när vi fick hem vattenprov så fick vi veta att vi hade för höga värden på nitrit och kalk. Brunnen är djupborrad på ca 120m. Roligt nog så fick vi rekommendation av aqua expert att installera en enhet under diskhon i köket (samma som för dig/er) och priset för detta var ca 15 600:- kr exklusive arbete. Jag tackade nej
Quesera: Tack för svar! Grattis till oss alltså. Pest eller kolera, kalk eller salt.... Ska lämna in ett prov till för säkerhets skull då vi inte är 100 på att avhärdaren inte var igång...
MrXman: Det kan inte vara dagvatten som hittat en väg under den hårdgjorda ytan? Och som rinner vidare "utanför" rören pga att det kanske är lättaste vägen för vattnet genom rörgraven?
HasseTeknik: Att sätta in en backventil och en hydropress KAN faktiskt innebära ett upplevt HÖGRE tryck i.o.m. att hydropressen kan fyllas till ett högre tryck när förbrukningen är noll och det inte finns några strömningsförluster i matarslangen. När uttaget blivit så stort att tillslagstrycket i pumpen nåtts, så blir det dock som förr, om man samtidigt tar ut så mycket vatten ur hydropressen,
merbanan: Var kan man hitta en sådan? Gärna i 70x90 storlek. Har ej tillgång till golvbrunn och vill veta om det går att få ihop en lösning i det utrymme som finns att tillgå.
janwide: Ni kanske kan dra den rakt ner genom taket och sedan att den ligger synlig i källartaket? Beror ju så klart på vad ni har under.
Jocke_BP: Hej, Har en mätarkonsol som jag tänkte använda men är lite fundersam kring hur packningen i skjutventilen ska sitta. Allt låg löst i en påse när jag köpte konsolen. Jag misstänker att på denna bilden ligger det rätt. Alltså att man lägger ner den lilla mässingsringen i muttern och sedan packningen och efter det skruvar i det gängade röret. Sedan anpassar man längden på
Alfredo: [citat] Jag tycker ni ska kontakta fastighetsskötare/förening när det blir dags för renovering. Det är antagligen bättre för alla parter om de får vidta de åtgärder som krävs för att ni ska kunna renovera.
oscarwww: Undrar detsamma, någon som har erfarenhet?
Demmpa: Ja det är helt ok som det är gjort. Jag hade däremot bytt till vinklade ”ballofixer” samt kromade kopparrör hela vägen om inte blandaren sitter på rörlig del för då hade jag kört slang så kort bit som möjligt.
myrstack: Jag kör någon vanlig utefog, kommer inte ihåg exakt märke nu, som hanterar 30-40% rörelse.
krillek: Jag har ett tvättstugeavlopp som ser ut enligt enligt bild med otroligt dålig avrinning när man tagit vatten i hon. Det märkliga är att tvättmaskinsavloppet som kommer in vertikalt rakt ovanför vattenlåset fungerar klockrent och aldrig orsakar vatten upp i hon. Luftningen i systemet är god och avloppet helt rent. Några tips om man kan få det att funka bättre, eller är det
Byggnadsvårdare: Signalanod låter inte dumt. Det ska jag kolla närmare på.
Fredde557: Tänkte jag kunde uppdatera så kanske det hjälper någon annan med liknande problem. Då har jag äntligen lyckats få bukt med lukten. Detta utan att filma eller ta in dyra konsulter. Pumpbrunnen är rengjord och även om denna kan börja lukta så gör den inte det om man rengör den cirka 2ggr per år. Tar max en kvart med våtdammsugaren. Smuts från tvättmaskin börjar såklart lukta om
knibbeman: Behöver lite hjälp. Har en sommarstuga som är vinterbonad, nyligen tilläggsisolerad Samir installerat en Panasonic hz25uke samt 3 elraddar. Har i princip renoverat klart hela stugan och nu är det dags för att koppla in en pumpautomat samt vvb. Mina frågor lyder Vad ska man satsa på för vvb ? NIBE eminent e 35? Samt vad för pumpautomat? Läste på forumet att man hellre skulle köra en
Claes Sörmland: Jag har samma intryck. I teorin kan det fungera men i verkligheten blir det svårt att få exponering av hela rörsystemets insida under lång tid.