Hej,
Har stopp i avloppet !!
Huset har 3 våningsplan med toalett på alla plan.
Övre plan handfat + toalett
Entréplan handfat + toalett + golvbrunn & kök
Källarplan toalett + handfat & dusch/golvbrunn/tvättstuga
Det är alltså stopp i toaletten de övre planen, för att de delar avloppsstammen ner. Köket är inte påverkat. Inte heller toalett och dusch etc nere (tack för det
),
Hade en kortare rensfjäder men löste inget, möjligen om proppen flyttades.
Stack i väg och köpte en 7,5 m https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/Pr308666000
Fick ner hela, delvis motstånd men vid lite vevande så kom den vidare.
Detta från toaletten på entréplan.
Värst är det att det kommer ju upp i golvbrunnen.
Funderar på nästa steg.
Är det värt att försöka få tag i en minst 15 m slang för rörrensning till Kärcher högtryckstvätten ?
Behöver avvakta med att använda den tills vattnet sjunker undan
Några råd?
En bild från skithuset
Har stopp i avloppet !!
Huset har 3 våningsplan med toalett på alla plan.
Övre plan handfat + toalett
Entréplan handfat + toalett + golvbrunn & kök
Källarplan toalett + handfat & dusch/golvbrunn/tvättstuga
Det är alltså stopp i toaletten de övre planen, för att de delar avloppsstammen ner. Köket är inte påverkat. Inte heller toalett och dusch etc nere (tack för det
Hade en kortare rensfjäder men löste inget, möjligen om proppen flyttades.
Stack i väg och köpte en 7,5 m https://www.clasohlson.com/se/Avlopps--rörrensare/p/Pr308666000
Fick ner hela, delvis motstånd men vid lite vevande så kom den vidare.
Detta från toaletten på entréplan.
Värst är det att det kommer ju upp i golvbrunnen.
Funderar på nästa steg.
Är det värt att försöka få tag i en minst 15 m slang för rörrensning till Kärcher högtryckstvätten ?
Behöver avvakta med att använda den tills vattnet sjunker undan
Några råd?
En bild från skithuset
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då vet du ju ungefär var i stammen proppen sitter (mellan kökets påkoppling på stamman och under badrummet på plan 2).
Försök jobba underifrån, inte ovanifrån. Proppen är fasttryckt ovanifrån nu med vattenpelaren ovanför. Detta gäller både för rensband och spolslang. Spolslang är enklare att jobba med tycker jag.
Försök jobba underifrån, inte ovanifrån. Proppen är fasttryckt ovanifrån nu med vattenpelaren ovanför. Detta gäller både för rensband och spolslang. Spolslang är enklare att jobba med tycker jag.
Produkter som diskuteras: "rensband"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Tack för era tankar/idéer.
Lägger upp några bilder.
Känns som "Rensningslucka #1" vore klockren men pga vinkeln på ritningen så lär jag ju inte komma in i huset.
Frågan är om "Odefinierad #3" kan vara lämplig?
Lägger upp några bilder.
Känns som "Rensningslucka #1" vore klockren men pga vinkeln på ritningen så lär jag ju inte komma in i huset.
Frågan är om "Odefinierad #3" kan vara lämplig?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Du lär inte kunna komma upp till stoppet från något av dina förslag då rensfjädern lär gå utåt via 45graders t-rören.
Men du får väl pröva med den odefinierade, kanske är en gammal renslucka. Det är det R på ritningen så det kan mycket väl vara det. Är bara att rycka loss och testa.
Men du får väl pröva med den odefinierade, kanske är en gammal renslucka. Det är det R på ritningen så det kan mycket väl vara det. Är bara att rycka loss och testa.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Om man är villaägare och det finns en högtryckstvätt typ kärcher till hands är det en god investering att köpa en tillräckligt lång rensslang (den längsta). Kostnaden sparas in vid första rensningen jämfört med att kalla på en spolbil. Är det under en helg så är spolbilen dyrare än högtryckstvätten och slangen tillsammans.
Med rensband lyckas man kanske peta hål på stoppet. Eller packa ihop det värre.
Var försiktig med att öppna rensluckor om det står vatten i rören. Det trycker på ordentligt och mycker hinner forsa ut innan man får locket på plats igen. Been there, done that.
Med rensband lyckas man kanske peta hål på stoppet. Eller packa ihop det värre.
Var försiktig med att öppna rensluckor om det står vatten i rören. Det trycker på ordentligt och mycker hinner forsa ut innan man får locket på plats igen. Been there, done that.
Sagt å gjort en 15 m rörrensarslang är införskaffad och testat lite från "Odefinierat #3" som var en 45 graders utåt men precis under golvet så kunde pilla in slangen och den har dragit sig in några meter men verkar fastna. Provat att snurra slangen utan resultat.
Nu tar jag en whisky för att stärka själen och om det finns några corona-virus i närheten kanske dom spritas till döds
Nu tar jag en whisky för att stärka själen och om det finns några corona-virus i närheten kanske dom spritas till döds
Jag säger ju det ...en Whisky löser det! Proppen i detta fall.
Drog upp piprensaren från toan och tänkte att jag provar en gång till
Verkar som den hade tagit sig förbi proppen men inte fått den att släppa.
När man hör det där ljudet "Slurp...Blurp" ...LYCKA
Detta har varit ett problem sedan jag bytte toalett men vanligtvis släpper det mycket lättare.
Snålspolande toaletter i 70-tals hus är sådär, brukar dock spola extra eller lite extra vatten i handfatet
Så nu är det bara att städa och sanera.
Ha en trevlig och Corona-fri helg <3
PS. Jag är dessutom ganska "kräkmagad" och lider verkligen av dessa dofter. Tur jag inte har småbarn med blöja
DS.
Drog upp piprensaren från toan och tänkte att jag provar en gång till
Verkar som den hade tagit sig förbi proppen men inte fått den att släppa.
När man hör det där ljudet "Slurp...Blurp" ...LYCKA
Detta har varit ett problem sedan jag bytte toalett men vanligtvis släpper det mycket lättare.
Snålspolande toaletter i 70-tals hus är sådär, brukar dock spola extra eller lite extra vatten i handfatet
Så nu är det bara att städa och sanera.
Ha en trevlig och Corona-fri helg <3
PS. Jag är dessutom ganska "kräkmagad" och lider verkligen av dessa dofter. Tur jag inte har småbarn med blöja
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden