Hej, jag har en gammal vattenutkastare eller vad det nu kan kallas. Nu har den börjat att läcka i röret (det hörs) och kranen går inte att stängas. Problem är jag inte kommer åt ventilen då det verkar vara ingjuten i röret. Det läckande vattnet rinner ned i röret till ett avlopp. Har någon sett en liknande skapelse och vad kan jag görat åt problemet eller är det bara att ringa rörmokaren?

Med vänlig hälsning,
Anders

• Gammal vattenutkastare och rörinstallation med synlig läckage och ingjuten ventil i betonggolv, omgiven av verktyg och slangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
Emery och 1 till
  • Laddar…
Stigarröret ska ha ett hål för att installationen ska vara fryssäker. Men kranen ska ju gå att stänga.

• Gilla
Emery
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
I botten på det grova ytterröret sitter det antagligen någon form av vattenpostventil.

[länk]

[bild][/QUOTE
Tack, det känns ju ganska troligt, nu måste jag fundera hur jag får bort röret, ”toppen” är gjuten av någon outgrundlig anledning så den går inte att lyfta av. Jag har försökt att lyfta röret men det sitter fast.]

D Daniel 109 skrev:
Stigarröret ska ha ett hål för att installationen ska vara fryssäker. Men kranen ska ju gå att stänga.
Tack, vattnet får jag nog stänga av vid vattenmätaren som ligger ca 3 m därifrån i en brunn!
Jag får göra ett försök i morgon kväll att få bort röret.

Med vänlig hälsning, Anders

D Daniel 109 skrev:
Ventilen är ju självdränerande!

Aha, då ska man naturligtvis inte ha något hål. Tack för rättningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.