Hej!

Jag har ett hus i Dalarna som jag kommer att få vatten till inom kort.
Nu har jag tre frågor och de gäller om jag ska lägga ner isolerad pemslang med eller utan värmekabel

1: Den första biten är från en brunn där jag kan lägga ner slangen ca 50 cm ner i backen. Jag kan lägga på isolering ovan slangen så att markfrosten inte bör komma ner till slangen. Ska jag gardera mig med att lägga ner med värmekabel, eller är det onödig kostnad? Avståndet till brunnen är ca 9 meter.

2: Den andra biten är att jag kommer dra pemslang inom huset. Då kommer den ligga i torpargrunden och ca 20-30 cm ner i jorden. Här kommer jag även lägga lite extra isolering över den isolerade pemslangen. Behöver jag ta med värmekabel eller blir det en onödig kostnad?

3: Vilken isolerad pemslang är bra och som inte kostar skjorten, men samtidigt inte går sönder? Så inte billigast eller dyrast.

Jag vill också säga att jag inte kommer att koppla in något vatten, utan det får en VVS:are göra. Jag tänkte lägga ner rören nu när jag håller på med att gräva grunden.

//Smile

Varför chansa? Blir det en kall jävlig och lång vinter slår du på värmen och slipper oroa dig. Har ett vinterbonat fritidshus och vintern 2015/2016 var det fint med värmekabel.

I Isto skrev:
Hej!

Jag har ett hus i Dalarna som jag kommer att få vatten till inom kort.
Nu har jag tre frågor och de gäller om jag ska lägga ner isolerad pemslang med eller utan värmekabel

1: Den första biten är från en brunn där jag kan lägga ner slangen ca 50 cm ner i backen. Jag kan lägga på isolering ovan slangen så att markfrosten inte bör komma ner till slangen. Ska jag gardera mig med att lägga ner med värmekabel, eller är det onödig kostnad? Avståndet till brunnen är ca 9 meter.

2: Den andra biten är att jag kommer dra pemslang inom huset. Då kommer den ligga i torpargrunden och ca 20-30 cm ner i jorden. Här kommer jag även lägga lite extra isolering över den isolerade pemslangen. Behöver jag ta med värmekabel eller blir det en onödig kostnad?

3: Vilken isolerad pemslang är bra och som inte kostar skjorten, men samtidigt inte går sönder? Så inte billigast eller dyrast.

Jag vill också säga att jag inte kommer att koppla in något vatten, utan det får en VVS:are göra. Jag tänkte lägga ner rören nu när jag håller på med att gräva grunden.

//Smile

• Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Hej och verkligen ett stort tack.
Snålhet biter mig ibland där bak och bra då att få höra från någon annan några kloka ord.

Jag säger tvärt om, min kulvert för nödvärme står still mesta tiden, 60 cm ner, 70 mm isolering på tvärsen och det är tvärs över en plogad gårdsplan i Umeå.

Har inte frusit på 10 år.

Protte

• Gilla
Isto
  • Laddar…
Permanentboende eller fritidshus.

A AndersS skrev:
Permanentboende eller fritidshus.
Fritidsboende vilket gör att antingen tömma systemet när jag lämnar och risk för jättekallt vilket det kan bli runt Siljan, eller bekvämligheter och ett större Hål i plånboken?

Fritidshus är känsligare då det kan stå längre tud med stillastående vatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.