Hej på er.

Nu är det så här att kommunen börjat VA-sanera vår gata.
Vi köpte huset hösten 2019 och hade ett visst hum om att något skulle göras på gatan.

Självfallet tog jag reda på så mycket som möjligt innan vi köpte huset. Även om kommunen gav lite luddiga svar så blev det husköp.

Nu till saken.

Ledningen vi är ansluten till är lagd genom grannens tomt och här börjar det kännas märkligt.

Grannen har inte fått någon som helst information om att dom skall gräva upp sin ledning för att koppla om ut mot gatan. Dock har vi fått den information, och att vi får stå för kostnaderna själva. Dock utgår en schablonersättning på ca 16000kr. Detta skall alltså täcka uppgrävning, ledningsbyten, omkoppling samt igengrävning och asfaltering. Känns lite lågt, eller jag kanske har fel.

Jag är inte kunnig inom lagar och förordningar, men finns det någon som helst rimlighet i att vi ska behöva stå för allt detta själva? Det verkar inte finnas något avtal med dåvarande husägare (när ledningen lades ner)
Vi har efterfrågat detta men det är helt tyst från kommunens sida.

Vad rekommenderar ni att vi gör? Låter det ens rimligt?

Det är ju trots allt kommunen som vill göra detta och tvingar på oss rätt stora kostnader.

Sorry för långt inlägg men sitter man i karantän så blir det lite luddigt efter ett tag. :)

Tack på förhand.

Har aldrig en anslutningskostnad debiterats er fastighet så ska ni vara väldigt glada för 16.000:-. 160.000:- är mer normalt.

Ehm huset är ju byggt 61 inom tätort och anslutning finns ju. Och har funnits hela tiden. Grejen är den att kommunen då valde att lägga anslutningen i grannens trädgård.

Något som tydligen är strängt förbjudet numera i denna kommunen iaf.

Varför dom gjorde så? Bra fråga, det jag tycker är intressant är varför vi ska stå för fiolerna för deras bekymmer.

Då antar jag att 16.000:- står för den del som är inne på er tomt. Den ansvarar ni för själva och ska bekosta, har inte hört om något liknande innan men vet att i vissa fall där man tjänar på att tex en myndighet/kommun gör ett arbete att man kan bli debiterad en viss kostnad om det är en värdehöjande åtgärd för en ebskild.

• Gilla
Swecrow
  • Laddar…
Ok tack för informativt svar.

M
Kollade på en sommarstuga i centralt område, kommunen skulle installera VA till tomtgräns och årets taxa låg runt 227 000kr. 16 000kr är ingenting

Nu förstår jag inte riktigt...

Ni är väl redan anslutna till det kommunala VA?
Så kostnaden handlar ju inte om att ansluta sig isf... att jämföra 16.000kr mot 227.000kr känns därför mycket fel.

Det handlar om att kommunen skall gräva upp för att byta ledningar? Skall dom göra något mer?

Ledningsunderhåll utanför er tomtgräns skall kommunen stå för, däremot ledningsbyte inne på er tomt får ni själva bekosta eftersom det är ni som äger ledningarna. Därför är det också upp till er att avgöra om underhåll skall göras eller ej.

Gällande anslutningen som finns på er grannes tomt så finns det kanske någon klausul kring detta vem som bekostar vad.
Men det högst troliga borde vara att kommunen står för kostnaden att gräva upp och flytta allt och sedan återställa marken. Men att ägaren av tomten får bekosta gräs, buskar, träd, staket, mur och allt annat runtomkring som påverkas.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Exakt så.

Fått besked nu att kommunen ersätter arbetet vi får göra.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Härligt, vad skönt! (y)

• Gilla
Swecrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.