Vatten & Avlopp
atomlab: Vart en ganska så stadig pjäs det där. Konex neråt och vattete uppåt.
Jiji: https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/husvagn-och-husbil/Toaletter-och-duschar/campingdusch-650394/ Vi har en sån här och en murarhink som vi blandar lagom varmt (kokt) vatten i. En hink räcker till två personer som duschar efter varandra. Batteriet räcker väldigt länge.
jahapp: Så slangen är loss :) Lite knepigt kändes det för det svarta kranen skulle vridas ut så långt det gick för att stänga av vatten. Kändes fel. Slangen loss och funkade skruva på på den tilltänkta temporära platsen. Nu får vi äta lite spenat och bära ner tvättmaskinen.
janwide: En ventil vid delningen enligt ”säker vatten” vill jag minnas. Sedan är det osäkert hur stor risken är för legionella. Men varför chansa? Döänden ska vara tom.
Rickard.: Jag är rätt säker på att loctiten kommer fungera utan problem för dig även när du blandar material. Blir det fel med gängtejp så är det 9/10 gånger för lite tejp. ≈1 varv tejp/diametern på kopplingen i mm är rätt.
Dennis321: Jag får väl bita i det sura äpplet då. Ska öppna väggen ifrån andra sidan, så räcker det med att spackla och måla.
Segge: Efter mycket beslutsångest tror jag att jag har bestämt mig för utformningen av badrummet och dragningen av avloppet, kök även involverat, syns i början på filmen. Det som går upp i tak är avluftningen som även blir förberedelse för en eventuell WC på övervåningen. Rören går ner matkällaren där jag kommer koppla på mig på befintliga rör i marken. Hur brukar man klamra rör
Oldfart: [citat] En gemensamhetsanläggning inklusive alla rättigheter och skyldigheter är knuten till fastigheten och inte till lagfarten. Det händer absolut ingenting vid en försäljning och enda sättet att ändra något är genom en Lantmäteriförrättning.
Stefan1972: Plastkopplingen där är ju antagligen special och anpassad till det som ska sitta där. Blir nog svårt med nån fungerande adapter av standardgrejer. Ska vara nåt som ha mer gänga då.
M_H: Nu är en Vatette klämringskoppling 18xG1/2 monterad, ny takduschsil på plats och allt är tätt och fint. Hade bara lite problem att få tag i en 18x1 stödhylsa, men tillslut löste det sig. (y)
Hampusca: då är min fråga vilka fiber packningar exakt ska jag välja ? finns ju en hel uppsjö av dem. sen dom fiberpackningar som sitter där nu måste jag peta bort och då måste jag ha en som sitter perfekt i den lilla inbyggda skåran? tanken är att byta både packningar och vattenmätare men ej hittat rätt packning.
Stefan1972: Det är antagligen nån annan slags reaktion då dylika delar sällan är gjort i järn..........
doubleH: Finns billiga rörbockningsverktyg på tex Biltema. Att bocka några grader för hand innebär att röret plattas till om än bara lite - personligen hade jag retat mig på det varje gång man ser röret... Köpte en rörbock när jag byggde ny toa/dusch i sommarstugan - värt varenda krona!
Partamp: Någon som har kunskap o erfarenhet av något liknande?
anders07: [citat] Tror det blir tight med att få fall med 75 mm men kollar om det går! Tack för hjälpen!
pellel: Vad är det för skillnad i mellan magne-dol, hydrolite, semidol etc? Är alla varianter ren kalk eller innehåller de andra ämnen också?
cpalm: Finns det en höjd i närheten så kan det förklara fenomenet = Källa. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenk%C3%A4lla
KnockOnWood: Du kunde ju ta en sådan här genomströmningsvärmare: [bild] 105x200 mm! Och dessutom löjligt billig :)
tensiden: Jag hade lagat. Det är ingen avancerad manöver, men kanske lite pilligt och tråkigt. Jag gjorde samma på en toalett en gång och kostnaden blev ny gummipackning för 4:- samt vad jag nu tog för något för att avkalka och göra rent cisternen och alla prylar. I mitt fall var det just kalk och skit som gjorde att mekanismen kärvade. Värt ett försök iaf.
Sandman88: [bild] När man ändå har er på tråden. För anslutning av toalett är det lättaste en klosettanslutning som jag monter på 90 (87) böjen smidigast? Typ denna? Eller ska man välja en med färdig böj?
Staffans2000: Hur ofta behöver du ändra ventilen? Och varför denna abrovinsch?
The_Andy_Pandy: [citat] Ps. Något tips på hur jag får bort klämringen på slangfästet? Sitter som berget.
Ajlex: Okej. det blir bra det. Tack så mycke för hjälpen här (:
Torpet123: Kan tro att alla våra rör är gamla så kan tänka mig att de är ganska tunna nu om vattnet alltid varit surt. Jag är egentligen inte nojig för att ge barnen vattnet för vi drack det innan när det var mer koppar och ingen hade symptom med diarré. Därför borde jag verkligen inte oroa mig nu. Vet att vi pratade med rörmokare om filter för 3 år sedan då pratade han om något filter med
jonaserik: Påfyllning luft sker normal på topp av en tank med en bilmodelltyp av dito, finns färdiga med rörgänga på , så är det en medföljande så sätt den på topp, då ska det inte vara lin, då det torkar och blir otätt om inte vatten finns mot gängorna, finns tjock gängtape som lindas mycket på, i övrigt vet du nog hur det ska anslutas med rör,förstår jag