ChristerB.Gävle ChristerB.Gävle skrev:
Det är en duschblandare med utvändig gänga M26.
Blandaren är ju ganska tung, känns lite "ostabilt" att den ska hänga i ett rör genom en täckbricka
utan att dra in några skruvar i väggen.
Har fått en pdf från Uponor, se bifogat, så enligt det du skrivit så borde det vara Nippel med löpmutter DR
som har RSK nr 1869991 som jag ska använda.
Där var den ju.

Som jag har letat efter exakt den informationen som fanns i PDFen. Nu börjar jag tycka riktigt illa om Uponor som dels inte har den informationen lättillgängligt på sin hemsida dels inte har skickat den till mig tidigare när jag pratat med dem.

R Robin Wahlman skrev:
Du kan få köpa min om ca 3-4veckor ;-)
Det skulle ju vara kanonbra i så fall, har 2 st M7-dosor som ska fräsas ner och skulle tro det blir tidigast i slutet oktober. Tar nog två veckor få in golvvärme mm sedan ska matt-läggaren komma och efter det ska väggarna få tätskikt och kakel. Har även 5 st vanliga väggbockfixturer med PEX 25x20 men då ska man kanske ha en annan typ av Dosfräs eller kan man göra lite fina snitt med vass kniv.?

R Robin Wahlman skrev:
Där var den ju.

Som jag har letat efter exakt den informationen som fanns i PDFen. Nu börjar jag tycka riktigt illa om Uponor som dels inte har den informationen lättillgängligt på sin hemsida dels inte har skickat den till mig tidigare när jag pratat med dem.
Det verkar så att man ska ha tur att få rätt kontakt hos leverantörerna om man ska få hjälp, det är lika på Rinkabyrör, vissa bara hänvisar till rörmokaren medans andra kommer med info och bra tips.

Det skulle ju vara kanonbra i så fall, har 2 st M7-dosor som ska fräsas ner och skulle tro det blir tidigast i slutet oktober. Tar nog två veckor få in golvvärme mm sedan ska matt-läggaren komma och efter det ska väggarna få tätskikt och kakel. Har även 5 st vanliga väggbockfixturer med PEX 25x20 men då ska man kanske ha en annan typ av Dosfräs eller kan man göra lite fina snitt med vass kniv.?
Vill ju inte förstöra era affärer men... jag har satt dessa och tidigare variant i hela huset, använder dem även där jag skall ha radiatorer så slipper man golv genomföringen. Jag har helt enkelt tagit en bit masonit som jag borrat hål i med dosfräsen, lagt den över dosan och kapat med en vass såg. Har inte haft några problem med den metoden.

• Gilla
Markillz
  • Laddar…
leby leby skrev:
Vill ju inte förstöra era affärer men... jag har satt dessa och tidigare variant i hela huset, använder dem även där jag skall ha radiatorer så slipper man golv genomföringen. Jag har helt enkelt tagit en bit masonit som jag borrat hål i med dosfräsen, lagt den över dosan och kapat med en vass såg. Har inte haft några problem med den metoden.
Tja, det borde ju kunna fungera om man har en masonit som är 3mm. Kan man köra samma trick när man har Uponor Smart Aqua plus väggbockfixtur, jag har monterat sådan för anslutning till handdukstork.?

Jag har använt masonit till flera modeller, bara det ska vara 3mm utanför så funkar det bra. Någon gång tog jag 60papper på slipen för att jämna till när jag slarvat med sågningen, med masonit då också...

• Gilla
ChristerB.Gävle
  • Laddar…
Tja, det borde ju kunna fungera om man har en masonit som är 3mm. Kan man köra samma trick när man har Uponor Smart Aqua plus väggbockfixtur, jag har monterat sådan för anslutning till handdukstork.?
Den ska väl kapas av jäms med väggen. Tätskiktet ska ju tätas mot det vita skyddsröret och inte mot väggbockfixturen. Dvs tvärt om mot M7A väggdosan.

Jag missade ju att kapa av mina Aqua väggbockfixturerna innan jag monterade rör i röret vilket resulterade i 2h slavgöra att kapa dess utan att skada skyddsröret. En tunn skruvmejsel gick att sticka in mellan fixturen och skyddsröret och sen var det bara att kapa för hand med ett bågfilsblad.

R Robin Wahlman skrev:
Den ska väl kapas av jäms med väggen. Tätskiktet ska ju tätas mot det vita skyddsröret och inte mot väggbockfixturen. Dvs tvärt om mot M7A väggdosan.

Jag missade ju att kapa av mina Aqua väggbockfixturerna innan jag monterade rör i röret vilket resulterade i 2h slavgöra att kapa dess utan att skada skyddsröret. En tunn skruvmejsel gick att sticka in mellan fixturen och skyddsröret och sen var det bara att kapa för hand med ett bågfilsblad.
Hur/när ska Aqua väggbockfixrurer kapas?

Tänkte passa på med en fundering till när jag har experter "på tråden",
Jag ska lägga in vattenburen golvvärme i ett badrum och ett sovrum och cirkulationspumpen ska sitta rakt nedanför nere i källaren, vill slippa ha ett väggskåp med kopplingar för vattnet. Det som kan bli problem med detta förfarande är att få bort luft i golvvärmeslingan. Har därför köpt till Uponor Vario påfyllning/avluftningsventiler (art nr 5398302), då kan man använda dessa att fylla på i ena änden och släppa ut luften i den andra. Har dock en Funderingen, kan jag montera pumpen upp och ner så rör till värmeslingor går direkt upp eller måste man sätta pumpen normalt och göra ett "U" från pumpen och upp till rummet ovanför? Sitter pumpen upp och ner kan man inte använda den avluftningsventil som sitter på pumpen eftersom den då sitter nedåt.

Pumpen bryr sig inte om vilket håll den sitter men som du säger kan luftningar etc påverkas. har du annan luftning spelar det ingen roll

andaren är ju ganska tung, känns lit
En fundering här. Montageskenan som finns för dessa M7A. Vart skall denna monteras? Inne i väggen (insidan plywooden) eller ut mot badrummet på gipset? Skenan har ju en bockning så förstår inte detta. Och om det är som första alternativet, hur fäster man M7A i den och hur fästes skenan i väggen? Direkt i plywooden?

Eller skiter man helt i montageskena och skruvar fast M7A direkt in i plywooden?

Jag tolkar Uppnor VVS Handbok som att man kan sätta den vart man vill under förutsättningen att dosan kommer att titta fram 2mm minst utanför färdigt ytskikt.
Personligen skulle jag nog sätta den på reglar för att underlätta för en själv.... ;)

Instruktionsteg för montering av Uponor Smart Aqua PLUS Väggdosa M7, visande olika metoder för montage och positionering i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma skena är även beskriven att kunna användas vid ingjutning.

Jag skruvade dosorna underifrån i regeln och monterade plåten innanför plywooden, i samma nivå som regeln, lite halvkass bild men kanske hjälper det någon.

Skenan är bara för att staga upp dosorna och så att de får rätt inbördes avstånd.
.

• Två elektriska dosor monterade på en regel med stödskena, omgivna av isoleringsmaterial och plywood.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.