Hej Forumet,
Har ett hus i Sydafrika med 5 sovrum (alla med eget badrum)
Jag har två VVB a' 150 liter. Den ena matar 2st Master-sovrum, den andra matar 3st gästrum, kök,grovkök och gästtoa. Bägge är eldrivna men har varsin solpanel (monterade på taket) som hjälper till att värma vattnet. För det mesta används endast ett Master-sovrum samt kök, grovkök och gästtoa. Detta innebär att bägge måste vara igång.
Eftersom det under 95% av året räcker med en VVB skulle jag helst vilja köra endast en åt gången.
Skulle någon VVB gå söner (vilket har hänt 3ggr på 10 år) kan den andra användas. Den lokala rörfirman föreslår att VVB kopplas i serie. Förutsätter att man gör en bypass på respektive VVB.
Vad jag undrar över är om det inte kommer att gå åt en faslig massa varmvatten (VV) när den varma VVB ligger först i serien och den kalla ligger närmast förbrukarna. Som amatör tycker jag att ett parallellkopplat alternativ, där man stänger inloppet alt. utloppet till den VVB som inte används, verkar smartare.
Finns det några ventiler man kan styra trådlöst så man slipper klättra upp på taket till VVB?
Vad säger ni som vet?