Jag ser ibland att det skrivs att vissa kopplingar inte är kompatibla med varandra.
Finns det någon tabell över vilka kopplingar som går ihop med andra? T ex Conex och Vatette? VSH?
Jag anlitade en rörmokare förra sommaren som menade att de 3 nämnda märkena är kompatibla och får användas ihop.

Det är klart de kan användas ihop om det är samma gänga. Det är väl delar i samma koppling dimman ska hålla sig till samma märke, det lär bli problem med ev garanti frågor annars. Men funkar gör det nog.

Jag skall själv koppla en del färskvatten snart och använder LK Pex och deras kopplingar. Deras kopplingsset är kompatibla med Conex. Men då Conex är betydligt knepigare att få tag på jämfört med Vatette som finns på Hornbach t ex så undrar man ju om man kan använda Vatette istället? Och min följdfråga blir då vilka fabrikat som är kompatibla med varandra. Jag har nämligen en del äldre VSH liggande också.
Att det funkar med samma gänga förstår jag med, men kan jag t ex köra med LK kopplingsset i Vatette eller VSH klämringskopplingar?

D
Fick du något svar?

jag har precis börjat gotta mig i detta. Har LK pex Uni och vill gå över från plaströret till en kulventil.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.