D
Om vvb är lägsta punkt i huset kan jag då tömma hela systemet genom att tömma vvb?

Alltså jag stänger av inkommande vatten. Alla rör såväl vv som kv har fall mitt vvb. jag tömmer vvb enligt instruktionen.
 
Svar nej du kommer inte att kunna tömma systemet med att tömma VVB., du måste ordna ventiler på KV före VVB och efter VVB på VV , och öppna alla kranar i huset så luft kommer in, termostatblandare måste ha plusgrader annars fryser den sönder, finns alltid lite vatten kvar i dom, ett riskmoment med att blåsa med tryckluft eller ta hem till värmen.
 
D
D Derbyboy skrev:
Om vvb är lägsta punkt i huset kan jag då tömma hela systemet genom att tömma vvb?

Alltså jag stänger av inkommande vatten. Alla rör såväl vv som kv har fall mitt vvb. jag tömmer vvb enligt instruktionen.
perfekt!

förstår precis.

jag har köpt LK 16mm rir för att dra i krypgrunden.
 
Vilket system är det du ska tömma, egentligen?
 
D
Allt vattnet i stugan efter kulventilen som sitter på inkommande vatten.
 
OK, då har du inget vattenburet värmesystem.
 
D
Nej det är bara är bara tappvatten.

Det jag funderar nu är på hur jag går från LK rir 16mm till ett t-rör.

på kallvattensidan:

fördelare -> rir 16mm -> t-rör med kulventil på avstickaren ->vvb
 
D Derbyboy skrev:
Allt vattnet i stugan efter kulventilen som sitter på inkommande vatten.
Men om det fryser i stugan så spricker även inkommande ventil med vattenskada som följd!
Ventilen måste vara på frysfri plats (under mark) och då finns det ändå en vattenpelare som kan frysa.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
D
Njae.... Jag kan ha en värmekabel runt den ventilen. Dessutom kommer jag bryta vattnet tidigare (i uthuset där pumpen står).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.