Jag har en T-koppling märkt FPL AHA 15 där jag vill ansluta en anslutningsslang R15 och därefter en vattenutkastare (Gustavsberg G15 X 15mm). T-kopplingen är från 70-talet då huset byggdes.

Problemet är att jag inte hittar någon gänga som passar T-kopplingen. Misstänker att det är någon gammal standard, för den verkar ha en lite finare stigning på gängan än vad min anslutningsslang (R15) har.

Någon som kan leda mig i rätt riktning?

Krilleman
Har du röret kvar som satt i din 15mm ände?

Mät diametern över gängan!

Krilleman Krilleman skrev:
Har du röret kvar som satt i din 15mm ände?

Mät diametern över gängan!
Jag mäter 21.80 mm över den utvändiga gänga som jag ska möta, så jag antar att den är 22 mm.

Det som gör mig osäker är det jag skrev tidigare, jag upplever att den har en något finare stigning än dagens gängor.

Det är muttern som går åt vänster som jag vill lossa för att via en övergång (~22 invändig till 15 utvändig) ansluta min R15 -anslutningsslang. Då skulle problemet vara löst.

Förresten, tack snälla för alla de välvilliga medmänniskor som hjälper så här över nätet! Jag är väldigt tacksam för det!

• Närbild på en mässingsmutter och rörkopplingar som ska lossas för att ansluta en R15-slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du inte använda röret som går åt vänster är det lättaste kanske att du skaffar en koppling 15 x R15 utv och kapar röret och sätter där det passar som övergång. Gängan på en del kopplingar är precis som din inte R så att hitta något som passar är inte mycket att lägga jobb på.

• Gilla
pol0119
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.