Vatten & Avlopp
useless: I en elberedare har man oftast högre temperatur, uppåt 80 grader, så det motsvarar ett antal liter mer i värmepumpen.
RoBo: [citat] https://gothes.com/sanitet/tips/
lordi: [citat] Det funkar med väggdosa så länge blandarens täckhuvar täcker hålen
atomlab: Jag har 32pem in till mätaren och sedan 28mm ut. Men det är mest för att jag har bevattningen direkt efter och vill ha så höga flöden jag bara kan. Upplever inte några tryckfall när det går igång och man spolar.
Fredde557: NUu har jag köpt och monterat. Blev en annan lösning men snarlik. Återstår att se om den håller tätt. Tack för alla svar och hjälp.
Frasse_86: Här kommer sista uppdateringen. Tack igen för tipsen. :-)
yens: Här är nästa idé, att dra rören i taket från luftningslådan till duschen, för att slippa problemet att komma fram med dem genom duschväggen. Lådan kommer att vara inkaklad men på insidan av fuktskyddet med inspektionslucka, så det går att sätta ett T i botten på den utan att det blir dolt. [bild] Men frågan är om det blir bättre, förutom just genomföringen av duschväggen.
tensiden: [citat] Så här 3,5 år senare får vi hoppas att röret är bytt. Men jag håller inte med. Jag bytte gjutjärn mot plast. Går att hålla råttor borta från rören.
Myosurus: Lite senkommet avslut på historien. Jag pratade med kommunens miljö- och hälsoskydd, andra brunnsborrare och en expert på SGU. Ingen är orolig. Det är mest järn och det är syrefritt där nere så det rostar mycket sakta. Detta händer tydligen alla brunnsborrare någon gång. När man byter pump händer det ibland att den fastnar och då kan man lämna den kvar. Brunnsborraren bjöd på
Davvekulneff: Hej. Har en VVB där det står parca norrhammar m300 vs. Huset är från -76 och troligen samma på denna. Plötsligt hittade vi massa vatten i intilliggande garderob som droppat under den senaste veckan gissar vi. Hittade också en gammal plåtburk som vält, som troligtvis stått för att samla droppar. Vi har inte gjort något med den över huvud taget sen vi flyttade in för 7 år sedan.
eggertsen: OK, skönt att höra. Det låter som om jag möjligtvis övertolkat instruktionen. Är push-fit att föredra eller är vanlig klämringskoppling smidigare? Det rör sig om en utökning i fördelarskåpet, så där finns redan lite saker monterade.
bettet: Jaha, ja kul att den kom så väl till hands nu då! :)
Derbyboy: Jag har redan en 3m3 tank jag har redan en pump jag kopplar en pem25 från tank till pump
naggen: Hittade en till bild som är lite mer närbild av vattnets första väg in i stugan. Dock enbart inomhus. Har ingen bild utomhus på just den sidan. Men antar att man inte ser ngt heller då det är under mark liksom. [bild]
Henrikleander: Hej! Jag ska koppla in duachblandare/tvättställ/element i badrummet det ser ut enligt bild, vad behöver jag för anslutningar till dessa?
Claes Sörmland: Googlat så jag antar att det är en WC-stos. Slog till på Falu plast RSK/Tillv. artnr: 3106418 som enligt Rinkaby rör ska passa på en WC-stos: [bild]
Totte lille: Ja det går men se till att tömma den på hösten för fryser slangen i sönder kan skyddsröret oxå frysa sönder om du har otur och då har du problem
ason: Tackar för ditt svar, tar nog och går på på andra sidan väggen istället. Har ca 25cm mellan vägg och stammen att jobba på. Så det får bli den förstoring du nämner och en kulventil på den sidan väggen. RSK - 1945393 - VA 16x15 RSK - 1865961 - Stödhylsa 16x1 RSK - 8546952 - 15XG15 KULVENT VATETTE M VRED FKR RAK CU-UTV GG Men hur bör jag lösa resten? Ska genom betongväggen, ska det
ChrisL: Nu när jag ser att jag aldrig avslutade posten tänkte jag bara visa vad som hjälpte för mig, låter som i stort sett samma lösning som Riala har. [bild]
Leif i Skåne: Får man inte loss med dom tränger man har, så värmer man med varmluftspistol, har aldrig misslyckats.
Claes Sörmland: [citat] Vilka spridarrör? TS pratar om en kista där infiltrationsytan är synlig. TS får förtydliga hur det är konstruerat! Foton säger mer än 1000 ord! Är det istället en vanlig infiltration så håller jag med om att en spolning av rören är en bra början.
T7: Upp....i hopp om att nån vänlig vill hjälpa till. ..mvh
Blund: Visst ska du isolera vinden? :) Tror knappast du behöver anlita hantverkare ditt arbete ser riktigt rejält ut! Såg att det var en gammal bild :)
Mekatronikbruno: Det visar sig att hålet var ngt slags fiskdamm, det var helt enkelt ett plastat hål i marken, därför samlas det vatten i det. Jaha ;-)
jbjorling: Edit: Ändrade rubrik - det är inte spolning som gjordes utan slamsugning. Fast då skjöts även vatten ner med högtryck och sögs upp.
byron v2: Hittat två brunnar som ligger i tomtgränsen. Delar en liten del av uppfarten med grannen. [bild] [bild] Några tankar om vad detta är för brunnar