Bygger ett Attefallshus och det börjar bli dags att dra lite vattenrör. Det blir LK RiR (PEX16) men jag har ingen erfarenhet av dylikt jobb så jag tänkte be om lite input!
Bifogar planlösning och en bild. Väggen byggs som Säker vatten-vägg som kommer vara öppen från baksidan. Tänker därför skruva LK väggbockstöd i plywooden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fördelning sker i bänkskåp i köket, vägg-i-vägg. Jag tänkte sätta en tvåradig väggskena vid grå markering. Här kommer inkommande vatten.
Matningar:
KV: Dusch, handfat*, till VVB, toalett, (kök**)
VV: Dusch, handfat, fr. VVB, (kök**)
*) Blandare med DM-avstängning vidare till tvättmaskin.
**) Kök går direkt från fördelning utanför skenan.
Rör till toaletten tänkte jag dra rakt igenom väggen, utan väggbockstöd.
- Hur ska jag placera matningarna i skenan? VV på övre raden och KV nedre, eller tvärtom? Ska jag sätta dem förskjutna i förhållande till varandra?
- Funkar det med CC 40 rakt av eller ska jag lämna ett hål tomt emellan?
- Finns det någon vedertagen ordning man bör följa sett vänster-höger relaterat till de olika matningarna?
VVB hamnar ovanför toaletten. Troligtvis en Nibe Eminent på 35 liter. Hade gärna tagit 55 liter, men det blir tajt med plats.
Vatten till handfat dras upp och i mellanbjälklaget för att tas ner till röd elips på ritningen.
Vatten till dusch inritat förslag på bild. Blandaren hamnar rimligtvis mitt på regeln så det blir kallt/varmt på varsin sida. Hur fäster jag rören längs vägen? LK plastklammer mot plywood?
Allmänna tips och råd till en nybörjare mottages tacksamt!