Hej,

Vi har otjänligt vatten med bl a e-coli bakterie i vår grävda brunn från möjligtvis år 1907 och skulle behöva rensa ut vår brunn och rengöra samt fylla på igen. Hur går vi tillväga? Har redan kontaktat ett företag som ansåg att det var för höga halter med bakterier i brunnen för att sätta filter bara. Denne person menade att det räckte inte med endast filter utan man skulle behöva tömma brunnen och spola ur för att identifiera problemet och sedan åtgärda detta. Detta har tagit otroligt lång tid och jag vet inte vad jag ska söka eller vart jag ska vända mig till. Brunnen är som sagt grävd och jag vet absolut inte hur mycket den rymmer eller hur djup den är. Kanske 4-7 m djup. Vattentrycket i köket och badrummet är ganska svaga när man öppnar på det högsta. Huset är litet småhus utan källare från 1907 och ligger i Skåne

Även hur mycket kostar det för hela processen från analys och tips till att tömma och rensa samt fylla på? Hur mycket kan det kosta?

Tacksam för all hjälp gällande hur man går tillväga.

Vänligen,

Sommartid.

Ring en spolfirma och fråga , dom har speciella slangar och annat för färskvatten, normalt så har dom bara för avlopp på bilen men finns annat i deras förråd

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Varför vet du inte hur djup brunnen är, det är väl bara att mäta?

Off-topic:
Vattentrycket i kranarna har ju inget med brunnen att göra, trycket kommer väl från hydrofor pumpen/tanken?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
För mycket bakterier? Vad är det för bakterier?

spola ur brunnen löser inte problemet om det är grundvattnet som är kontaminerat från ex. Avlopp eller gödsling.

Enklast är att klorera brunnen, spola ur ordentligt och ta ett nytt prov. Då vet du om det är brunnen eller grundvattnet som är problemet.

• Gilla
Sommartid och 1 till
  • Laddar…
S
Är vattenprovet taget i brunnen eller i kranarna?
Kan vara problem med en gammal hydrofor som behöver göras ren.

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
För mycket bakterier? Vad är det för bakterier?

spola ur brunnen löser inte problemet om det är grundvattnet som är kontaminerat från ex. Avlopp eller gödsling.

Enklast är att klorera brunnen, spola ur ordentligt och ta ett nytt prov. Då vet du om det är brunnen eller grundvattnet som är problemet.
Tack för ditt svar.
Det är bl a e-coli bakterie.
Är det inte quick-fix att klorera istället för att rensa ut brunnen (1907) eller att borra ny brunn?

S Stegatorparn skrev:
Är vattenprovet taget i brunnen eller i kranarna?
Kan vara problem med en gammal hydrofor som behöver göras ren.

Tack för ditt svar.
Provet är taget ifrån kranen i köket.
Jag tänker att eftersom brunnen är nog från 1907 så behöver den tas hand om lite nu. Tömmas och göras rent.

Nja! Inte nödvändigtvis.

e-coli tyder på fekal påverkan. Frågan är om det är brunnen som är problemet, eller vattnet som rinner in i brunnen. Är grundvattnet påverkat av avlopp eller gödsling spelar det ingen roll hur noga du gör rent en brunn.

Är det däremot något som hamnat i brunnen, åkersork eller dyl. Så räcker det att klorera.

fördelen med en klorering är att du får svar på dessa frågor till en billig penning.

häll i rejält med klor och spola igenom hela huset (varmt/kallt) tills det luktar klor. Låt stå över natten eller 24 tim. Börja sedan med att tömma brunnen genom trädgårdsslangen. Töm inte detta i ditt avlopp. När brunnsvattnet är fritt från klorlukt. Spolar du rent inne i huset. Avvakta några veckor och ta en ny mikrobiologisk analys.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Och du har inte funderat på att strunta i den gamla brunnen helt och borra en ny brunn istället. Du får antagligen betydligt bättre vatten då. Gamla grävda brunnar i kanske lantbruksområden brukar inte ha så mysigt vatten..........

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Och du har inte funderat på att strunta i den gamla brunnen helt och borra en ny brunn istället. Du får antagligen betydligt bättre vatten då. Gamla grävda brunnar i kanske lantbruksområden brukar inte ha så mysigt vatten..........
Jo, jag vill gärna ha en ny borrad brunn. Det kostar ju en del men det är jag villig att betala pga att vara på den säkra sidan då vi har en dotter på 2,5 år.

Mannen vill klorera. Vi är inte riktigt eniga där. :rofl:

M mogge_73 skrev:
Nja! Inte nödvändigtvis.

e-coli tyder på fekal påverkan. Frågan är om det är brunnen som är problemet, eller vattnet som rinner in i brunnen. Är grundvattnet påverkat av avlopp eller gödsling spelar det ingen roll hur noga du gör rent en brunn.

Är det däremot något som hamnat i brunnen, åkersork eller dyl. Så räcker det att klorera.

fördelen med en klorering är att du får svar på dessa frågor till en billig penning.

häll i rejält med klor och spola igenom hela huset (varmt/kallt) tills det luktar klor. Låt stå över natten eller 24 tim. Börja sedan med att tömma brunnen genom trädgårdsslangen. Töm inte detta i ditt avlopp. När brunnsvattnet är fritt från klorlukt. Spolar du rent inne i huset. Avvakta några veckor och ta en ny mikrobiologisk analys.

Förstör inte kloren miljön och dödar all gräs och organismer, även om det blir lite utspädd?

Klorera och gör test.
Kolla att så att ni inte har ytvatteninträngning osv
Klorera och gör test.
Sen kan ni fundera lite till.

Om ni ska borra då kanske ni ska borra för värme med...?

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
japp, klor tar dör på det mesta på samma sätt som vanligt salt gör det, Klor är ju dessutom en typ av salt så..

• Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Fast hur bor ni då? Vad har ni för grannar? Tänkte mest på bakterierna och var de kommer ifrån ev.

• Gilla
vboivie
  • Laddar…
I ikeo skrev:
japp, klor tar dör på det mesta på samma sätt som vanligt salt gör det, Klor är ju dessutom en typ av salt så..
Nja, klor med kemiska beteckningen Cl är inte ett salt. Det är ett grundämne. Vanligt bordssalt består dock av natrium, (Na) och klor (Cl) och har den kemiska beteckningen NaCl. Var det det du tänkte på?
Mer om salter finns här https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Salter?wprov=sfla1

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.