P
Jag har två stugor som har borrade brunnar. Båda har gott om vatten. Och vattnet ligger på frostfritt djup. Idag får jag upp vatten på sommaren med en tryckpump ur ena brunnen.

Jag vill fixa vintervatten till båda stugorna. Jag är medveten om grävdjup, isoler mm.

Det jag inte förstår, är om jag ska bygga varmhållna " brunnshus" över båda brunnarna.

Min idé är att sänka ner hydrofoforpumpar till frostfritt djup och koppla till PEM slang som jag anslutit till brunnen på frostfritt djup.

Tänker jag rätt ??? Någon måste ha gjort detta förut :thinking:

Har ingen betydelse vad du gör, bara allt är frostfritt, att varmhålla ett hus ovanför brunnar,Tja det går, hur är det tänkt på storlek för det nedgrävda utrymmet

P
Min tanke är att låta hydroforpumparna hänga i kedjor som är fastsatta i brunnskanten. Typ 3 m ner.
Antar att sugslangen måste anpassas så att bottenventilen hänger precis ovanför botten. Båda brunnarna har hål för järnrör ca 3m ner som jag tänkte utnyttja för att dra nya Pem slangar mot stugorna. Låter det som det kan fungera?

Tja det med att hänga i kedjor skulle inte jag göra, har sett en del som gjort som en brygga i brunnen ( är då 1200-1500 vidd )
för att ställa på . ett antal 16 mm ( kanske 6 - 7 st ) armeringsjärn i sidorna och ett lock på det, tänk själv på ev.service. bottenventilen, lämpligt avstånd till botten är ca 25-30 cm, sen var frågan, ger dom bra med vatten var för sig eller är det olika vattenförning på dom, hur långt mellan är det på brunnarna. I bbland kan med paralellkoppla pumpar från brunnar, men kan jag inte veta om det bra eller dåligt i ditt fall.

P
Brunnarna mina har 1200 diameter. Det var ju en bra lösning att göra en brygga. Har de borrat in järnen då i betongringarna ?

Brunnarna ligger på 150 m avstånd, så det är nog ingen idé att koppla ihop dem. Båda har bra med vatten.

Jepp då väger man av så det blir en markering runt i ringen , borrar in min 12 mm armeringsjärn som sticker ut ca 20 cm. lämpligt med ca 8 -10 st , och det är inte fel att täta till i hålet så inte det kommer ytvatten i brunnen. Det går då att sätta en rostfri vajer i den plana delen på bryggan och fästa i en ring högre upp . Detta för att inte luckan ska tippa när man kliver på den, en viss tankegång vad som kan hända är inte fel om den vickar och du faller ned, Din fantasi för avgöra. Nu det med frysrisken för pumpen, det går att göra lika en bit upp med pinnar i ringarna och skära /limma ( PL 200 då ) ihop ett lock av frigolit som sätts så långt ner som möjligt , även där får din fantasi råda, Återkom gärna med bilder hur du gjort,blir då ett avslut på tråden.

P
Tack för bra tips ! Mycket bra råd med frigolitlock!

För att förstärka isolationen så går det att gräva upp på utsidan ringarna och ställa styrofoam på utsidan, då får man skära längs med upp och ner för att kunna lägga runt. den typen och liknande är bra, 1 dm är detsamma som 1 meter jord i isolering. Vill man vara lite extra så lägger man dito ca 20 - 30 cm ( och tjocklek 50 eller 100 mm ) under markytan runt brunnen, Klart den är dyrare än frigolit.men drar inte åt sig vatten som frigolit gör med tiden. Bara tänka och fundera, valet är ditt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.