Våren är här och dags att vattna så smått. Då kommer det bara lite vatten fast jag vrider på fullt. Jag knackade försiktigt med en hammare på sidan och då blev det liite bättre. Vad kan jag göra, vågar jag öppna den med en fast nyckel (huvudkranen först förstås...)? Kan jag göra ngt själv eller måste jag ringa vvs:aren?
 
  • Utomhuskran med svagt vattenflöde och blå tejprester runt anslutningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Pilla58 Pilla58 skrev:
Våren är här och dags att vattna så smått. Då kommer det bara lite vatten fast jag vrider på fullt. Jag knackade försiktigt med en hammare på sidan och då blev det liite bättre. Vad kan jag göra, vågar jag öppna den med en fast nyckel (huvudkranen först förstås...)? Kan jag göra ngt själv eller måste jag ringa vvs:aren?
Har du testat att låta den stå öppen några minuter?
 
T tanaris skrev:
Har du testat att låta den stå öppen några minuter?
Ja, det har stått på en halvtimme vid flera tillfällen.
 
  • Gilla
Pilla58
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det var en likadan vi hade samma problem med. Slutade med att vi fick byta innanmätet.

Typ den här delen: [länk]

Edit: är det en FMM 4290 du har så är det samma som jag, och det var denna del jag bytte:
[länk]
Var kan jag se vilken modell det är? Det står bara FMM M20 x1.5 på den.
 
Har ärligt talat ingen aning, när den är installerad kan vara en fingervisning.

Prova att gå in på FMMs hemsida och se om de har något sätt att identifiera den? :thinking:
 
Den kan kärva inuti. Prova vrid upp fullt och sedan vrid fram och tillbaka ett halvt varv ett tiotal gånger.
 
JanneJanne123
Jag har samma problem med min utkastare. Om du har slang på så vrid på kranen och böj sedan slangen så att vattenflödet stoppas, då kommer det förhoppningsvis ”klicka till” i utkastaren och du kommer upp i normalt tryck.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har ärligt talat ingen aning, när den är installerad kan vara en fingervisning.

Prova att gå in på FMMs hemsida och se om de har något sätt att identifiera den? :thinking:
Tack det ska jag göra!
 
P Peter_Ker skrev:
Den kan kärva inuti. Prova vrid upp fullt och sedan vrid fram och tillbaka ett halvt varv ett tiotal gånger.
Ska prova det,tack!
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag har samma problem med min utkastare. Om du har slang på så vrid på kranen och böj sedan slangen så att vattenflödet stoppas, då kommer det förhoppningsvis ”klicka till” i utkastaren och du kommer upp i normalt tryck.
Bra,ska prova det!
 
På spindeln sitter det vita styrningar i plast, kontrollera att dessa sitter på rätt ställe och att spindeln är rak.

Jag har ett liknande problem (men av andra skäl) och brukar vrida nyckeln fram och tillbaka medan jag sakta öppnar kranen, då lossnar det nästan alltid.
 
MathiasS MathiasS skrev:
På spindeln sitter det vita styrningar i plast, kontrollera att dessa sitter på rätt ställe och att spindeln är rak.

Jag har ett liknande problem (men av andra skäl) och brukar vrida nyckeln fram och tillbaka medan jag sakta öppnar kranen, då lossnar det nästan alltid.
Ok bra tips, ska kolla det!
 
C
Jepp, det är säkert spindelns styrningar som kärvar. Det kan bero på att utkastaren sitter i spänn så att röret (mellan insidan och utsidan) inte riktigt är rakt. Antingen att hålet är tight och inte riktigt borrat i rätt vinkel eller att matande vattenrör inte riktigt kommer i rätt läge och att man tvingat ihop dem (hade själv det senare problemet).
 
ja det är där jag gjort bort mig. Jag borrade lite större hål i väggen, men vinkelrätt mot väggen, och blandarens rör är inte vinkelräta mot blandar/kranfästet vilket gör att det spänner lite i dessa rör => spindeln kärvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.