Våren är här och dags att vattna så smått. Då kommer det bara lite vatten fast jag vrider på fullt. Jag knackade försiktigt med en hammare på sidan och då blev det liite bättre. Vad kan jag göra, vågar jag öppna den med en fast nyckel (huvudkranen först förstås...)? Kan jag göra ngt själv eller måste jag ringa vvs:aren?
Har du testat att låta den stå öppen några minuter?Pilla58 skrev:
Våren är här och dags att vattna så smått. Då kommer det bara lite vatten fast jag vrider på fullt. Jag knackade försiktigt med en hammare på sidan och då blev det liite bättre. Vad kan jag göra, vågar jag öppna den med en fast nyckel (huvudkranen först förstås...)? Kan jag göra ngt själv eller måste jag ringa vvs:aren?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Tror det var en likadan vi hade samma problem med. Slutade med att vi fick byta innanmätet.
Typ den här delen: https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-spindel-kagla-t-utkastare-01-14/
Edit: är det en FMM 4290 du har så är det samma som jag, och det var denna del jag bytte:
https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-spindel-dranventil-utkastare-01-14/
Typ den här delen: https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-spindel-kagla-t-utkastare-01-14/
Edit: är det en FMM 4290 du har så är det samma som jag, och det var denna del jag bytte:
https://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-spindel-dranventil-utkastare-01-14/
Var kan jag se vilken modell det är? Det står bara FMM M20 x1.5 på den.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 658 inlägg
Har ärligt talat ingen aning, när den är installerad kan vara en fingervisning.
Prova att gå in på FMMs hemsida och se om de har något sätt att identifiera den?
Prova att gå in på FMMs hemsida och se om de har något sätt att identifiera den?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag har samma problem med min utkastare. Om du har slang på så vrid på kranen och böj sedan slangen så att vattenflödet stoppas, då kommer det förhoppningsvis ”klicka till” i utkastaren och du kommer upp i normalt tryck.
På spindeln sitter det vita styrningar i plast, kontrollera att dessa sitter på rätt ställe och att spindeln är rak.
Jag har ett liknande problem (men av andra skäl) och brukar vrida nyckeln fram och tillbaka medan jag sakta öppnar kranen, då lossnar det nästan alltid.
Jag har ett liknande problem (men av andra skäl) och brukar vrida nyckeln fram och tillbaka medan jag sakta öppnar kranen, då lossnar det nästan alltid.
Ok bra tips, ska kolla det!MathiasS skrev:
Jepp, det är säkert spindelns styrningar som kärvar. Det kan bero på att utkastaren sitter i spänn så att röret (mellan insidan och utsidan) inte riktigt är rakt. Antingen att hålet är tight och inte riktigt borrat i rätt vinkel eller att matande vattenrör inte riktigt kommer i rätt läge och att man tvingat ihop dem (hade själv det senare problemet).
ja det är där jag gjort bort mig. Jag borrade lite större hål i väggen, men vinkelrätt mot väggen, och blandarens rör är inte vinkelräta mot blandar/kranfästet vilket gör att det spänner lite i dessa rör => spindeln kärvar.

