Hej! Nu behöver jag all hjälp jag kan få.
jag har en djupborrad brunn på 27m med en diameter på ca 10cm.
i den brunnen så fanns ett rör som satt fast med ett järn. Jag skulle dra upp röret och drog upp och kapade ca 11 meter innan röret gled ur mitt rep och ner i djupet. (Jag jobbade själv och drog upp det med grävmaskin och fick eftersom gå ut och kapa av det.)
hur fan får jag upp det nu?? Jag har provat med en magnet och har känt röret med det blir för liten anläggningsyta så det tappar.
någon som har ett förslag?
jag har en djupborrad brunn på 27m med en diameter på ca 10cm.
i den brunnen så fanns ett rör som satt fast med ett järn. Jag skulle dra upp röret och drog upp och kapade ca 11 meter innan röret gled ur mitt rep och ner i djupet. (Jag jobbade själv och drog upp det med grävmaskin och fick eftersom gå ut och kapa av det.)
hur fan får jag upp det nu?? Jag har provat med en magnet och har känt röret med det blir för liten anläggningsyta så det tappar.
någon som har ett förslag?
Låter konstigt en djupbrun har väl bara en pump som är kopplad till en plaströr och en rostfri vire
som man sänker ner i brunnen??
som man sänker ner i brunnen??
Jag kanske var otydlig i mitt inlägg. Det är en gammal brunn och det är ett järnrör på ca 2,5cm i diametern. Helsvetsat. I röret sitter det också en fyrkantig järnpinne av ngn anledning.
Kraftigare magnet (Finns ju rätt kraftiga magneter för ”fiske”) eller något som man kan expandera i röret t ex ballong.
Om inte röret ligger i botten så kanske det går att greppa underkant med en kraftig krok.
Om inte röret ligger i botten så kanske det går att greppa underkant med en kraftig krok.
läste nog lite tokigt innan. Såg ett större foderrör framför mig.G Gårdstrollet skrev:
Är röret bara 2,5cm i diametern? Hur stort är hålet i röret då?
Är det en brunn med handpump uppe, då är uppfordringröret du tappat med ev en pumpstång i, i botten finns kanske bara en sil då allt vad backventiler är sitter på pumpstången som löper i röret , knepigt att få grepp på det, du måste få något över det röret.
Gjorde en lite skiss på exempel , kan gå men har det bara i huvudet och inte i praktiskt bruk mer än i mindre form
Gjorde en lite skiss på exempel , kan gå men har det bara i huvudet och inte i praktiskt bruk mer än i mindre form
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Magnet från fiskebutiken som orkar 400kg har jag testat.
Idén om ngt som expanderar har jag funderat på men inte hittat.
Rörbiten som är kvar uppskattar jag ha sin topp ca 11 meter ner i borrhålet.
Hänger med, det är en handpump som ska stå ovanför, det som jag skissade om finns nog inte i verkligheten kanske, utan får var lite uppfinnarjocke för det. eftersom det är en lång bit som ramlat ner så trycker den bra mot botten, en sak som KANSKE kan göras att tar en 5 mm lina i metall , bokar till i ändan en vinge ut på 5 cm och släpper till botten, därefter så roterar du tråden tex med en sladdlös borrmaskin ( du måste ha 1 meter fritt ovan foderröret ) pass på bara om den biter.
Beskrivning vad som händer: När linan börjar rotera så kommer den att ställa vingen mot röret och bli lite fast där, med påföljd att den kommer att tvinna sig runt röret och nypa hårt. VId lyft så tar man det försiktigt och inga ryckiga rörelser. Som info så är detta en klassiker i EL-sammanhang och kallas för att fiska, men då använder man pianotråd
Beskrivning vad som händer: När linan börjar rotera så kommer den att ställa vingen mot röret och bli lite fast där, med påföljd att den kommer att tvinna sig runt röret och nypa hårt. VId lyft så tar man det försiktigt och inga ryckiga rörelser. Som info så är detta en klassiker i EL-sammanhang och kallas för att fiska, men då använder man pianotråd
Banka i ett armeringsjärn kanske
https://www.armeringdirekt.se/armer...MIyp-s2sb36AIVkOiaCh3PagCCEAQYASABEgId9PD_BwE
alt en rundsling/ snara som nyper när man dra uppåt.
https://www.armeringdirekt.se/armer...MIyp-s2sb36AIVkOiaCh3PagCCEAQYASABEgId9PD_BwE
alt en rundsling/ snara som nyper när man dra uppåt.
Redigerat:
låter helt klart som värt att prova.J jonaserik skrev:Hänger med, det är en handpump som ska stå ovanför, det som jag skissade om finns nog inte i verkligheten kanske, utan får var lite uppfinnarjocke för det. eftersom det är en lång bit som ramlat ner så trycker den bra mot botten, en sak som KANSKE kan göras att tar en 5 mm lina i metall , bokar till i ändan en vinge ut på 5 cm och släpper till botten, därefter så roterar du tråden tex med en sladdlös borrmaskin ( du måste ha 1 meter fritt ovan foderröret ) pass på bara om den biter.
annars är det att låta tillverka något man för på och som nyper åt när jag drar upp. Hmm får fundera på det mer å under tiden jag provar tråden. Tack.
Jag har haft den tanken men tänker att det blir otympligt å tungt å styra runt med armering. Kan ta viss hjälp av grävaren men jag får fundera mer på det.D09 skrev:
snara har jag också tänkt på men tror röret kan ligga mot ena väggen å då blir det svårt med mjukt band. Kanske kan lyckas om man kan hjälpa till med armeringsjärnet.