M mogge_73 skrev:
Är det grått och lite mjölkigt är det troligen lera.
Börja med att rensa ordentligt runt brunnen.
Se till så ni inte har stillastående vatten runt brunnen. Kolla så locket sluter tätt runt om.

Dosering för klorering står på flaskan, köp vanligt klorin i butiken. 5-6 flaskor borde räcka.

Är vattnet fortsatt grått och mjölkigt efter detta, så skulle jag nog titta på en annan vattenkälla.



Tack för tipset. Får göra så.
 
Det kan också vara så enkelt som att vattnet inte används. Då kan det bli förhöjda halter av både det ena och det andra.
Enklaste åtgärden är att köpa en dränpump och tömma brunnen, och låta den fylla på sig igen. Samt bara låta spola igenom varenda kran/ledning i huset ordentligt.
Om vattnet är grumligt så kan det vara att sugslangsändan är för nära botten. Då kan en slamsugare suga upp bottenslam (med friskvattenslang).
Sedan har inte det väsentligaste nämnts ännu. Är vattnet tjänligt med anmärkning, eller otjänligt? Och vilka halter pratar vi om?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Tack Johan_p! Locket verkar också vara av betong, men det finns ett hål där pumpen sitter som man kanske kan kika ner.

Det låter så lätt när man läser ditt meddelande men har hittat info att det är farligt att gå ner i brunnen för att man kan svimma/dö pga syrebrist eller något. Känns inte säkert. Även att brunnen kan rasa på en. Vill varken riskera mitt eller min mans liv pga att åtgärda detta problem. Därav också jag föredrar att vi anlitar någon som kan sin sak för att göra detta.

Vilket år är ert hus/brunn ifrån? Var köper man kloren för att utföra den här metoden innan man går vidare med nästa? Hur mycket klor behövs det?
Har du möjlighet att skicka en bild på er brunn? Blev nyfiken hur den ser ut. :)

Ska dock se om vi kan klorera nu efter påsk.

Mvh,

Sommartid
Du får flytta på locket för att titta ner. Brukar gå att dra åt sidan utan större besvär.
Syrebrist kan det bli i brunnar ja, speciellt om det är gödselbrunnar eller man spränger i dem.
För att klättra ner i den och skrubba en halvtimme med öppet lock är ingen fara, men naturligtvis ska du inte göra det själv utan ha någon på utsidan som kan ha uppsikt på dig. Vill minnas vi nojade lite över det med och hade en sele med rep kopplat på den som var i brunnen första gångerna.

När brunnen grävdes vet jag inte riktigt men farbrorn som grävde var förbi förra sommaren och berättade att han fick 9 kronor för att gräva den. För hand.

Well, mycket mer spännande än så här blir det inte i vår brunn.
Vy ner i en öppen brunn med synliga cirkulära betongväggar och ett rep som hänger ner längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det kan också vara så enkelt som att vattnet inte används. Då kan det bli förhöjda halter av både det ena och det andra.
Enklaste åtgärden är att köpa en dränpump och tömma brunnen, och låta den fylla på sig igen. Samt bara låta spola igenom varenda kran/ledning i huset ordentligt.
Om vattnet är grumligt så kan det vara att sugslangsändan är för nära botten. Då kan en slamsugare suga upp bottenslam (med friskvattenslang).
Sedan har inte det väsentligaste nämnts ännu. Är vattnet tjänligt med anmärkning, eller otjänligt? Och vilka halter pratar vi om?
Hej,

Vad intressant. Tack för tipset.

Det är otjänligt och tjänligt m anmärkning.

Bild på ett dokument med text om kemisk bedömning av vatten, inkludera anmärkningar och mikrobiologiska råd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Laboratorieresultat av vattenanalys som visar olika parametrar som bakteriehalter och kemiska värden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tabell som visar olika ämnesvärden i vatten analys enligt EN ISO-standarder.

Mvh,

Sommartid
 
J johan_p skrev:
Du får flytta på locket för att titta ner. Brukar gå att dra åt sidan utan större besvär.
Syrebrist kan det bli i brunnar ja, speciellt om det är gödselbrunnar eller man spränger i dem.
För att klättra ner i den och skrubba en halvtimme med öppet lock är ingen fara, men naturligtvis ska du inte göra det själv utan ha någon på utsidan som kan ha uppsikt på dig. Vill minnas vi nojade lite över det med och hade en sele med rep kopplat på den som var i brunnen första gångerna.

När brunnen grävdes vet jag inte riktigt men farbrorn som grävde var förbi förra sommaren och berättade att han fick 9 kronor för att gräva den. För hand.

Well, mycket mer spännande än så här blir det inte i vår brunn.
[bild]

Tack Johan_p.

Vad bra tänkt med att använda sele och rep.

Vad är den svarta slangen till för?

Ska man använda någon såpa eller något när man rengör, eller det är bara till att skrubba med rotborste och vatten?

Fin brunn, ser ren ut.:)

Tycker synd om farbrorn som bara fick 9 kr för att gräva brunnen. Det kanske var mycket på den tiden.
 
Det är sugslangen till pumpen, vattenröret till huset.

Nej, inga rengöringsmedel, bara skrubba av väggarna, skölj rent och sen gräva bort slem på botten som rasar ner och redan har lagt sig där samt tömma brunnen en gång till för natt få bort mer.

Ja, han var nöjd med det då sa han, var som du säger nog ett bra tag sedan. Han var nog över 80 år, farbrorn ;)
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
S Sommartid skrev:
Alltså brunnen ligger i sluttning vid grusvägen, men den ligger jämnt med marken. Så det är mycket möjligt att det läcker in massa från åkern runtom. Sedan sitter ju pumpen där man pumpar ut vattnet, inte fast i brunnen, utan den är på 6 st tegelstenar löst. Huset ligger också i en sluttning. Grannarna har egen brunn samt vissa hängde med på tåget för 10 år sedan när det erbjöds kommunalt vatten. Förra ägarna hängde inte med på det tåget eftersom de använde gården som fritidsboende och stängde t o m av vattnet helt när de ej var på plats under längre perioder.
Vi kan tyvärr inte få kommunalt vatten eftersom det är för få intressenter. 2 hushåll.
Det jag tänkte mest på är ju om det är mycket lantbruk i området, kanske åkrar runt omkring och allt vad det brukar vara runt gårdar. Då kan det ju tyvärr bli så att det aldrig blir bra hur man än gör då vattnet ofta tar vägen genom allt detta om vattnet är ytligt.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
J johan_p skrev:
Det är sugslangen till pumpen, vattenröret till huset.

Nej, inga rengöringsmedel, bara skrubba av väggarna, skölj rent och sen gräva bort slem på botten som rasar ner och redan har lagt sig där samt tömma brunnen en gång till för natt få bort mer.

Ja, han var nöjd med det då sa han, var som du säger nog ett bra tag sedan. Han var nog över 80 år, farbrorn ;)

Jaha, tack där ser man. Bra att han var nöjd ändå.
Jag har lärt mig så mycket av er alla. Mycket kunskap i detta forum. Är mycket tacksam. :)
 
S Stefan1972 skrev:
Det jag tänkte mest på är ju om det är mycket lantbruk i området, kanske åkrar runt omkring och allt vad det brukar vara runt gårdar. Då kan det ju tyvärr bli så att det aldrig blir bra hur man än gör då vattnet ofta tar vägen genom allt detta om vattnet är ytligt.
Ja, det kan ju med hända. Däremot tänker jag att förra ägaren berättade att hon vuxit upp på gården då det var hennes pappas gård och de var 6 personer som bodde där sedan 1944, tror jag att hon sa. De har även haft djur där bl a hästar och höns. Då måste väl de haft tillgång till vattnet och använt sin brunn eller? Eller att marken har förändrats mycket sedan dess och bidragit till otjänligt vattnet idag.
 
Förmodligen har det inte hänt så mkt sedan 1944, men iom att jordbruket liksom industrin genom åren vandrat mot större enheter så kan det t ex vara så att ngt kvarvarande större jordbruk har större läckande gödselbrunnar i vattnets färdriktning. Är ju lätt att kontrollera. Finns det ngn gödselbrunn inom 100 m? Eller, om marken lutar så brukar vattenströmmarna i jorden följa terrängen psss bäckar på ytan. Dvs vatten högre upp trycker på och rör sig mot lägre liggande mark. Då kan de röra sig såpass fort att man gärna vill ha mer än 100 m avstånd.
Edit: Beteshagar runt om ger också högt gödseltryck.

Om er brunn är 100 år eller äldre så är den sannolikt satt med vanlig gråsten, eller ev tegel. Det betyder isf att brunnen förmodligen inte är så tät, dvs ytvatten/ytligt vatten kan tränga in, vilket normalt försämrar kvaliteten. Dock, gamla stensatta brunnar tätades med lera utvändigt, så det var täta från början, men 100 års användning kan ju slita på det mesta.

Vi har två grävda brunnar, samt eget avlopp. En nyare brunn med cementringar, och den ursprungliga från första halvan av 1800-t. Den ursprungliga är stensatt med gråsten. När vi flyttade hit för 20 år sedan tog vi också vattenprov ur de båda brunnarna. Båda var tjänliga med anmärkning pga e-coli. Det är ganska vanligt på landsbygden. Hur som, vi har använd vattnet från båda brunnarna, till oss själva och till våra hästar, och det har aldrig varit några märkbara problem.

Nu har ju ni lite högre halter än vi, men en grundlig rengöring och ev bottenslamsugning, samt renspolning av hela systemet i huset, sedan ny provtagning några veckor senare, så bör ni ha en god indikation om vattenkvaliteten. Det må innebära en del arbete, tid och kostnader, men billigt i jämförelse med att anlägga en ny brunn.

Sedan, för avlopp, så gäller minst 25 m från dricksvattenbrunn, och då inte uppströms. För utsläppspunkt av renat avloppsvatten gäller minst 50 m från grannar/dricksvattenbrunnar/vattendrag. Tänker att det kan ge lite ledtrådar om avstånd som kan ha betydelse.
 
  • Gilla
Sommartid
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Förmodligen har det inte hänt så mkt sedan 1944, men iom att jordbruket liksom industrin genom åren vandrat mot större enheter så kan det t ex vara så att ngt kvarvarande större jordbruk har större läckande gödselbrunnar i vattnets färdriktning. Är ju lätt att kontrollera. Finns det ngn gödselbrunn inom 100 m? Eller, om marken lutar så brukar vattenströmmarna i jorden följa terrängen psss bäckar på ytan. Dvs vatten högre upp trycker på och rör sig mot lägre liggande mark. Då kan de röra sig såpass fort att man gärna vill ha mer än 100 m avstånd.
Edit: Beteshagar runt om ger också högt gödseltryck.

Om er brunn är 100 år eller äldre så är den sannolikt satt med vanlig gråsten, eller ev tegel. Det betyder isf att brunnen förmodligen inte är så tät, dvs ytvatten/ytligt vatten kan tränga in, vilket normalt försämrar kvaliteten. Dock, gamla stensatta brunnar tätades med lera utvändigt, så det var täta från början, men 100 års användning kan ju slita på det mesta.

Vi har två grävda brunnar, samt eget avlopp. En nyare brunn med cementringar, och den ursprungliga från första halvan av 1800-t. Den ursprungliga är stensatt med gråsten. När vi flyttade hit för 20 år sedan tog vi också vattenprov ur de båda brunnarna. Båda var tjänliga med anmärkning pga e-coli. Det är ganska vanligt på landsbygden. Hur som, vi har använd vattnet från båda brunnarna, till oss själva och till våra hästar, och det har aldrig varit några märkbara problem.

Nu har ju ni lite högre halter än vi, men en grundlig rengöring och ev bottenslamsugning, samt renspolning av hela systemet i huset, sedan ny provtagning några veckor senare, så bör ni ha en god indikation om vattenkvaliteten. Det må innebära en del arbete, tid och kostnader, men billigt i jämförelse med att anlägga en ny brunn.

Sedan, för avlopp, så gäller minst 25 m från dricksvattenbrunn, och då inte uppströms. För utsläppspunkt av renat avloppsvatten gäller minst 50 m från grannar/dricksvattenbrunnar/vattendrag. Tänker att det kan ge lite ledtrådar om avstånd som kan ha betydelse.

Tack för förklaringen. Intressant läsning.
Stämmer att marken lutar men det finns ingen gödselbrunn som vi vet om inom 100 meter från vår brunn.

Det finns betesmark och någon utav grannarna har några kor med men det är väldigt långt bort från både oss och vår brunn. Vårt avlopp ligger på höger sida om huset medan brunnen ligger på vänster sida av huset brevid grusvägen som går förbi. Dem ligger inte heller parallellt. Vet inte hur många meter det är mellan dem. Det får jag kolla.

Ja, precis tänkte också att efter 100 år kanske det är dags att ge lite uppmärksamhet till brunnen.

Vad bra att ni inte haft problem med brunnen. :)

Ursäkta, men varför ska man vänta i några veckor innan man utför ny analys. Vad händer under dessa veckor? Hur påverkas analysen av väntan? Många i tråden som tagit upp detta.
 
S Sommartid skrev:
Ursäkta, men varför ska man vänta i några veckor innan man utför ny analys. Vad händer under dessa veckor? Hur påverkas analysen av väntan? Många i tråden som tagit upp detta.
När du håller på att dona i den rör du runt allt en massa, saker lossar från väggar och du har lätt med dig lite skit ner på stegar och skor. Låter du den vara, använd den gärna under tiden, så stabiliserar brunnen sig, sediment sjunker till botten osv. Då får du ett vattenprov som är mer representativt för hur miljön faktiskt kommer se ut framöver.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
J johan_p skrev:
När du håller på att dona i den rör du runt allt en massa, saker lossar från väggar och du har lätt med dig lite skit ner på stegar och skor. Låter du den vara, använd den gärna under tiden, så stabiliserar brunnen sig, sediment sjunker till botten osv. Då får du ett vattenprov som är mer representativt för hur miljön faktiskt kommer se ut framöver.
Tack Johan_p. Det låter ju absolut logiskt. Tänkte inte alls på det. :)
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.