Hej.
Har sökt, och googlat men blir inte riktigt klok på hur jag ska lösa avloppet till denna Saniaccess kvarn/pump.
Hoppas på hjälp från alla experter här.

Problemet som följer, ska installera en Saniflo pump/kvarn i gäststugan som ska pumpa skiten till befintlig brunn längre ner på gården.
Från brunnen kommer ett 32mm PEM, som sen ska anslutas mot pumpens rörsystem.
Hur i friden ska jag göra detta?
Toaletten kommer stå nära en vägg, så tanken är att dra röret från pumpen upp en liten bit (30 cm) och sen antingen ner i golvet, eller in i väggen via ett 28mm kopparrörelelr liknande.

Min fråga, hur kopplar jag ihop 32 pem, med t.ex ett 28mm kopparrör?
Kan jag dra detta i väggen? Kan jag gömma en skarv i väggen bakom en inspektionslucka?

// Solskensbyggaren...

Det följer med övergångar i plast och gummi i olika storlekar
VVS-installation med vita plaströr och gummiövergångar monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok, de övriga rören, är det limmade? Går dessa sen in i din stam?
Ser vettigt ut annars...

Kopparrör på avloppsvatten , NEJ , kopparn kommer att oxidera/ärga och förintas av syrorna i avföringen, alltid plast till avlopp

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ok, då måste jag fundera igen hur jag ska lösa det. Tack för tipset...
Lutar mot limmade plastkopplingar.
Hur stor är skillnaden i innerdiameter på ett avloppsrör 32mm kontra pem 32?
Enligt Saniflo så kunde en sådan lösning ge driftstörningar? Synpunkt?

Går det inte att dra förlänga din PEM slang hela vägen till kvarnen och koppla ihop slangen med plasten?

Både ja och nej...då jag kommer pumpa nedströms, så tycker Saniflo att jag behöver gå upp först ca 30cm, och sen ner för att skapa ett tryck. Och vill ogärna bygga värsta röran för det. Slangen i fråga kommer kommer in under huset, och tanken är att koppla ihop allt i en fördelningslåda i väggen. Pem 32 kopplingar blir så stora kan jag tycka.

Såhär tycker Saniflo jag ska göra...se bild. Skiss av två pumpinstallationer för Saniflo-system, med texten "SANIFLO AB - förenklar sanitära installationer".

Det med uppochnervänt U är för att det inte ska suga ur rören med kapilärkraften och börja lukta illa på toan

Jo, det oxå. Därav skulle jag vilja dra ett snyggt inomhusavlopp innan jag kopplar på Pem.
Eller så får jag bygga det i väggen...
Frågan kvarstår... Inomhusavlopp 32mm...funkar det dimensionsmässigt att koppla på pem32? Eller blir det en strypning...?

Claes Sörmland
Jag har limmat 32 mm PVC i akvariesammanhang och de rören är inte tjockväggigare än PEM så de har samma eller större innerdiameter. Krökarna är de som äter tryck om det är en faktor. Jag skulle undvika små 90-gradersvängar och bygga med långa krökar så att skiten inte kan fasta där. Det hela avslutas med limmad gängad övergång ( eller kanske t om lyxa till det med en unionskoppling för enkelt montage och framtida rengöring) så att du kan koppla ihop det med en PEM-koppling.

Redigerat:
  • Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
En tanke bara, när skiten mals ner för att pumpas så finfördelas det enormt, pumpar det då till en slambrunn så kommer smååå partiklar att följa med ut till infiltrationen och täppa till den. Helst ska det vara 2 st slammbrunnar efter varandra så inte småskiten kommer ut till infiltrationen utan stannar på rätt ställe.

• Gilla
Solskensbyggare och 1 till
  • Laddar…
Ställde precis den frågan till Saniflo, och enligt dem så skulle jag lägga ner ett betydligt större rör i slutet innan brunnen så att det saktade ner och bara rann ner i brunnen. Enligt dem är risken liten att skiten följer med ut. Men jag ska ha det i åtanke när jag drar ner röret till brunnen.

Gällande rördragningen så ska det vara lätt att serva och komma åt.

Klart dom vill sälja och tar inget ansvar för hur det monteras och funktion , en slambrunn ska ha så stora saker som möjligt i flödet så dom flyer upp bra och stannar på ytan

• Gilla
Solskensbyggare
  • Laddar…
Jo, känner till det.
Får fundera lite på en bra lösning.

• Gilla
Mikael1000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.