Vatten & Avlopp
Krilleman: Flexislangarna på en vanlig blandare idag är ju flexibla. Och skulle det förmodan vara en blandare med kopparrör så är det ju bara att kapa. Glöm då inte stödhylsan 10x0,8. Ett par centimeter ovan maxlängden på blandarens anslutningsrör är bäst! (y)
Grim Riper: [citat] Har inte hittat något namn, men ska undersöka! Tack!
Svejohan: Ja, har missat det helt och tyvärr försent i detta tillfälle nu. Min plan är eventuellt enligt bild. Att skippa sista spåret då det är in mot en innervägg samt att det ligger under en kommod mestadels.
Daniel 109: Okej, nej då går det ju inte.
Todi: [citat] Tack för svar. Ska försöka hitta tid för detta. Snubblade även in på ett annat vattenlås till golvbrunnen som ska motverka att det sugs torrt. Ett sådant kanske skulle kunna vara en fix men inte en permanent lösning.
Chrillekrull: Hur gick det med termostaten i värmekabeln.
kinshasa: Hej - tack för input. Utrymmet mellan badkar och golv ger lite drygt 15 cm luft, dvs en glasslåda av typen Big Pack- där någonstans börjar storleksbegränsningen för "filtret". Ja, jag tänkte som du - men kom sen på att om jag lyckas lösa detta på något sätt så att själva filtret blir vattentätt (dont ask my how.....jag grunnar på det, exempel vattentät box med snäpplås och
snuttjulle: Är det ventilation för att det enskilda avloppet behöver det så skulle jag inte vilja ha den på annat ställe än på taket då det kan komma mycket konstiga dofter från dem. Och varför skulle den behöva anslutas till toaletten i detta fall? I detta läget kanske det går att hitta annan bätter väg upp och kanske klenare än 110 rör för att komma upp smidigare. Är det ventilation
oscarwww: Hur monteras Uponor RiR slangen i väggdosan?
Patzie: Ja precis de där är en ”klosettanslutning ” så inga problem att köra me den(y)
Sam_u_El: Hej, Ska från en fördelare i pannrum dra vatten till ett blivande badrum. Det blir en ny fördelare i anslutning till badrummet (i skrubben precis bredvis). Från denna fördelare går det 16mm Alupex till tvättställsblandare, toalettstol och duschblandare. Min fundering rör matningen till denna fördelare. Från min fördelare i pannrummet till badrumsfördelaren kommer det att vara ca 7m
Andreas266: Vi är hyfsat nyinflyttade och misstänker att förra ägaren har skött reningsverket ganska dåligt så vi tänkte att det kan vara bra med en service samt att vi får en lite bättre koll på hur vi ska sköta det. Företaget/tillverkaren slog i sitt register och berättade, att enligt deras protokoll, var det längesen en service gjordes och att det var dags att byta många saker. Jag vill
Beretic: Hej, jag har en hydropress i källaren som lider av att det fuktar ordentligt på golvet vilket jag trodde var kondensbildning och testade då lite lätt att isolera rören en aning och märker då att nästan all fukt är koncentrerad till ett ställe där det helt enkelt inte verkar vara tätt. Hur gör jag med detta och går det att åtgärda eller måste man byta ut vredet och vad det nu är
snuttjulle: Min erfarenhet är att det beror mycket på vilket vattentryck man har i ledningarna in i huset och om det sitter backventil på inkommande vatten. På landet har det aldrig droppat något så där har en hink hängt alla år. Där har vi egen brunn och pump ingen backventil. Trycket säkert inte mer än 5-6Bar. Satt up en ny på annat ställe där det droppade hela tiden. Även vid snabba
zingo: Nu är det dags att röja i pumphuset, byta ut hydropress mot hydrofor samt installera järnfilter och vattenutkastare. Jag tittar runt på nätet och finner lite olika idéer om i vilken ordning allt bör installeras. Min egen tanke är följande ordning. Kan någon bekräfta eller ha synpunkter på detta? Pump i djupborrad brunn Vattenutkastare Injektor (svavelgas) Hydrofor Tryckvakt Järnfilter
Mastodontfilms-Mats: Förra hyresgästen hade inte lämnat något serviceverktyg. Provade att ta väck insatsten med en rörtång och plasten sprack. Satt som satan. Tveksamt om ens serviceverktyget hade fått upp den. Varför i hela friden bygger man detaljer som ska vridas i plast?? Ny sats kostar 447 inkl frakt. Åkte bort till bauhaus och köpte en ny Grohe-kran för 995:- istället. Fått upp allt idag och allt
Tomtom79: [citat] Alla sätt är bra! Just trevägsventiler är lite knepiga att få rätt på. Finns som sagt två modeller med "kulan" i form av ett T eller ett L. Du vrider kulan 90 grader när du vrider på kranen. Beroende på hur man väljer utgångsläget kan man då antingen använda den till att växla vart flödet går, stänga en utgång men ha en annan öppen, stänga allt osv osv.. Kräver
InsidersUnited: Frågan är om man sänker grundvattnet på omkringliggande högre mark? Någon som vet?
a.non: [citat] I mitt fall kan jag inte veta om rördragningen har varit orörd sedan huset byggdes. Den f.d. hyresvärden kan ha gjort om det på 80-talet kanske. Men det var kanske ovanligt att dra rör genom badrumsgolvet överhuvudtaget även då (förutom avlopp).
Krillew: Det blev halvkopplingar dom är ju svirvlande. Och sen böjde jag kopparrör istället för flexrör. Det blev lite mekel men det blev nog ok.
Fotografen: Ok, börja med att kolla upp sugledningen. Tät, frisk bottenventil och inte täppt nånstans.
Baskavoda: Hur har det gått? Tycker det ser ut att saknas brunsmanchett och bara vara tätskiktsduk som man tryckt in under klämmringen.