Hej
Har ställt in ny tvättmaskin. Samma koppling till vattnet som gamla fast den gamla var djupare.
Problemet jag har är att när jag sätter i gamla packningen så används bara ca 1 gänga och den blir då inte tät trots gängtejp. tar jag en tunnare packning så låser inte slangen fast och det läcker där. jag fattar inte varför den inte nyper. Skulle silen ta i på insidan ledningen? Den borde ju då se påverkad ut.

Vad 17 ska man göra?

känns ju inte bra att köra med bara en gänga ansluten. Kan ju haverera närsomhelst

Närbild på en hand som håller en vit vattenanslutning med tjock packning och synliga gängor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

gammal anslutning

Närbild på en hand som håller en tvättmaskinsslangkoppling med synlig sil och gängor.
Skapa konto

ny anslutning
Närbild på en blå slanganslutning med en sil i en person hand.
Skapa konto

ny anslutning med tjock packning

Vattenanslutning med synlig gängtejp och tjock blå packning som orsakar läckage.
Skapa konto

Redigerat:
I den nya blå sitter det väl redan en packning ihop med silen?

I InsidersUnited skrev:
I den nya blå sitter det väl redan en packning ihop med silen?
Ja det följde inte med någon packning men den är begagnad.
Men varför nyper då inte slangen?
Kan det vara skillnad på gängor? Tum/mm
Jag ser dock ingen direkt visuell skillnad.

Det får inte plats 2 packningar. Är den som sitter längst ner inte tät, peta ut den och sätt i den andra.

Du ska inte ha gängtape till slangen. Den ska inte täta i gängan.

D Daniel 109 skrev:
Du ska inte ha gängtape till slangen. Den ska inte täta i gängan.
jo det var mest nödlösning för att kunna sätta på vattnet då jag inte har någon avstängingskran

I InsidersUnited skrev:
Det får inte plats 2 packningar. Är den som sitter längst ner inte tät, peta ut den och sätt i den andra.
det är en tjock packning. Inte två

Är inte ”silen” en packning?

D Daniel 109 skrev:
Är inte ”silen” en packning?
jo men vad förklarar att slangen inte nyper fast när jag bara har silen fast den gör det när jag sätter på en packning? Den lyckas uppenbarligen. Inte gänga in sig tillräckligt för att nypa fast botten på anslutningen. därför undrar jag om det kan vara olika gängor på de två?

Redigerat:
Ska testa sätta den gamla slangen istället. den har förvisso ingen sil men det är väl kanske inte hela världen?

Silen sitter ihop med packningsringen. Är gängorna överdragna? Sätt i den gamla slangen, inga problem utan sil. (om du inte har egen brunn med humus dvs=)

I InsidersUnited skrev:
Silen sitter ihop med packningsringen. Är gängorna överdragna? Sätt i den gamla slangen, inga problem utan sil. (om du inte har egen brunn med humus dvs=)
Du menar för hårt dragna? Möjligtvis. Verkar vara rätt klen anslutning.
Bra, ska testa det! Kommunalt vatten.

R
J Jacon skrev:
jo det var mest nödlösning för att kunna sätta på vattnet då jag inte har någon avstängingskran
Du skall ha avstängningskran, om slangen havererar när du är på arbete eller ännu värre på semester så blir försäkringsmänniskorna inte glada. Kan vara att de inte betalar ut full ersättning.

Är det någon som stänger av vattnet till tvättmaskinen mellan tvättarna?

Edit: Det är ju en ventil slangen sitter på.

R
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som stänger av vattnet till tvättmaskinen mellan tvättarna?

Edit: Det är ju en ventil slangen sitter på.
Jag

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.