Med rören sittande så nära väggen, så kan det aldrig komma ens i närheten av att bli ett godkänt tätskikt. Det går inte att täta korrekt mot rören. En bättre lösning skulle vara att bygga en grund låda runt rören, och sätta tätskiktet mot den.

Tack för diskussionen och alla förslag.
Min tanke var att göra en snabb och billig uppfräschning av övre badrum(vinylfolie på golv och matta/panel vid badkaret) innan en fullständig renovering som ligger ett par år i framtiden.

Induktionvärmare lät som det enda aktuella i dagsläget, ska försöka jaga rätt på en sådan under veckan.

Staffans2000
Efter att ha tittat på på bilderna lite noggrannare.

Det vänstra röret, är ett kopparrör vad jag kan se, och det bockar du ganska lätt. Var försiktig så du inte viker det.
Det högra är ett halvtums galvat rör. Värmer du det, förstör du det rostskyddande metallskikt som eventuellt finns kvar. Inte bra. Så, ett alternativ är att trä ett större och längre rör på ditt befintliga, och kallbocka det.
Alltså ingen svets eller induktion. Bara rå muskelstyrka.
Om Inte det av någon okänd anledning går, rekommenderar jag min tidigare lådinbyggnadsstrategi.

Kalle Kulör

Kapa och svetsa eller gänga dit en rörböj.

Staffans2000
A AntonAnimalen skrev:
Kapa och svetsa eller gänga dit en rörböj.
Det finns inte en chans till någon av de alternativen

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det finns inte en chans till någon av de alternativen
För att ?

Staffans2000
Se inlägg 23

Det här är inlägg 23.

• Gilla
ådal och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
useless useless skrev:
Det här är inlägg 23.
Aj då.
Nytt försök.
Inlägg arderton.

Staffans2000
A AntonAnimalen skrev:
Galvat går att efterbehandla.
Inte invändigt.

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Inte invändigt.
Kallgalv går åtminstone, men det kanske är otillräckligt.

Staffans2000
Det är insidan som räknas. Och den är praktiskt omöjlig att efterbehandla, eftersom röret är fullt av avlagringar.

Lösningen på problemet blev(blir!) att göra om allt. Från källaren, upp genom nedre WC och upp i badrum på våning 2.

Då jag öppnat upp bjälklaget underifrån så kommer jag ge besked om det är koppar/galvat/fastsatt/löst/fast”mattat”, och huruvida det går att bocka eller inte :giggle:

• Gilla
janwide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.