4 685 läst ·
28 svar
5k läst
28 svar
Kröka befintliga järnrör, badrum?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Med rören sittande så nära väggen, så kan det aldrig komma ens i närheten av att bli ett godkänt tätskikt. Det går inte att täta korrekt mot rören. En bättre lösning skulle vara att bygga en grund låda runt rören, och sätta tätskiktet mot den.
Tack för diskussionen och alla förslag.
Min tanke var att göra en snabb och billig uppfräschning av övre badrum(vinylfolie på golv och matta/panel vid badkaret) innan en fullständig renovering som ligger ett par år i framtiden.
Induktionvärmare lät som det enda aktuella i dagsläget, ska försöka jaga rätt på en sådan under veckan.
Min tanke var att göra en snabb och billig uppfräschning av övre badrum(vinylfolie på golv och matta/panel vid badkaret) innan en fullständig renovering som ligger ett par år i framtiden.
Induktionvärmare lät som det enda aktuella i dagsläget, ska försöka jaga rätt på en sådan under veckan.
Efter att ha tittat på på bilderna lite noggrannare.
Det vänstra röret, är ett kopparrör vad jag kan se, och det bockar du ganska lätt. Var försiktig så du inte viker det.
Det högra är ett halvtums galvat rör. Värmer du det, förstör du det rostskyddande metallskikt som eventuellt finns kvar. Inte bra. Så, ett alternativ är att trä ett större och längre rör på ditt befintliga, och kallbocka det.
Alltså ingen svets eller induktion. Bara rå muskelstyrka.
Om Inte det av någon okänd anledning går, rekommenderar jag min tidigare lådinbyggnadsstrategi.
Kalle Kulör
Det vänstra röret, är ett kopparrör vad jag kan se, och det bockar du ganska lätt. Var försiktig så du inte viker det.
Det högra är ett halvtums galvat rör. Värmer du det, förstör du det rostskyddande metallskikt som eventuellt finns kvar. Inte bra. Så, ett alternativ är att trä ett större och längre rör på ditt befintliga, och kallbocka det.
Alltså ingen svets eller induktion. Bara rå muskelstyrka.
Om Inte det av någon okänd anledning går, rekommenderar jag min tidigare lådinbyggnadsstrategi.
Kalle Kulör
Kapa och svetsa eller gänga dit en rörböj.
Galvat går att efterbehandla.
Lösningen på problemet blev(blir!) att göra om allt. Från källaren, upp genom nedre WC och upp i badrum på våning 2.
Då jag öppnat upp bjälklaget underifrån så kommer jag ge besked om det är koppar/galvat/fastsatt/löst/fast”mattat”, och huruvida det går att bocka eller inte
Då jag öppnat upp bjälklaget underifrån så kommer jag ge besked om det är koppar/galvat/fastsatt/löst/fast”mattat”, och huruvida det går att bocka eller inte
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fästa krokar på gammal inglasad balkong
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur fixa snyggt innerhörn på befintliga gipsskivor?
Färg, Måla & Tapetsera -
Isolera befintliga ytterväggar med förpackningschips
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Montera hängrännor på befintliga krokar
Tak & Vind -
Ansluta nydragna rör till befintliga järnrör?
Värme allmänt