10 761 läst ·
29 svar
11k läst
29 svar
Fylla igen borrhål med saltvatten
Hålet var från början 89m . Pluggat på två olika djup. Det senaste 25 meter. Det är därifrån vattenprovet är taget. Detta brunnshål är kört.J jonaserik skrev:Vet inte hur det är hos dig, men vid borrning på ö ( troligtvis i skärgården med bräckt vatten ) så kan det finnas bra vatten på hög höjd i hålet, därav frågan . sött och bräckt vatten skiktar sig med bräckt nederst. så om det tas ut på ca 5 - 10 meter kan det gå, klart blir ett litet flöde som fodrar lite annorlunda installation för magasin. Kanske lite skillnad mellan oss, borrat på ö med dito resultat, borrdjup 65 meter och efter ca 2 år så är det skapligt och godkänt på ett djup av 20 meter. Har du provat att ta upp vatten på så hög nivå som möjligt utan att ytan sjunker under intagsnivån.
Bentonit är bra. Billigt och miljövänligt, det är en speciell sorts lera som sväller i kontakt med vatten. Bergvärme är också en bra idé, om det nu inte redan är kört pga att man pluggat på 25 m. Men bergvärmehål ska gärna vara djupare, typ minst 100 m eller mer.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 inlägg
Fast om borrhålet inte påverkar dig och din grävda brunn nåt så kan man väl bara låta det vara? Att man ska plugga måste väl mest bero på att man inte vill ha saltvatten stigandes till nivåer där man tar annat vatten.
Jo, det har du ju rätt i. Tack! ska tänka ett varv till på den...S Stefan1972 skrev:
M MayaLisa skrev:Hösten 2018 fick jag borrat hål för dricksvatten. Det gick nu inget vidare då brunnsborraren borrade väldigt djupt, eller för djupt för vad man ska borra på ön. Han borrade 87 m och det kom saltvatten. Då pluggade han hålet på ca40 meter, tryckte och fick ändå saltvatten. Han pluggade igen på ca 25 meter, tyvärr med samma resultat. så nu står jag här med ett obrukbart borrhål som jag , vad jag förstår, bör fylla igen, enligt vad jag läst på SGU's sidor. Nu undrar jag; funkar det att fylla på med det "borrkex" som jag har liggande?
Går inte hålet att använda till en värmepumpsslinga ? Bör höja fastighetens värde att ha ett färdigt borrhål med slinga i..
Bara en tanke då det ändå är borrat..
Tja tomtens värde ökar ju då det finns möjligheter för nya ägare att bygga ut eller nytt på tomten. Att stoppa ner en slinga är inga stora kostnader. Efter att det gjorts så kan hålet pluggas upptil och slingans anslutningar kan ligga förpackade under jord. Sedan märka ut det på tomtritningen. När det gäller bergvärme så är ju borrningen den stora kostnaden. En värmepump är ju den billigaste delen i installationen..M MayaLisa skrev:
Det är ju redan pluggat på både 45 och 25 meters djup...D droopy skrev:Tja tomtens värde ökar ju då det finns möjligheter för nya ägare att bygga ut eller nytt på tomten. Att stoppa ner en slinga är inga stora kostnader. Efter att det gjorts så kan hålet pluggas upptil och slingans anslutningar kan ligga förpackade under jord. Sedan märka ut det på tomtritningen. När det gäller bergvärme så är ju borrningen den stora kostnaden. En värmepump är ju den billigaste delen i installationen..
Klicka här för att svara