Hösten 2018 fick jag borrat hål för dricksvatten. Det gick nu inget vidare då brunnsborraren borrade väldigt djupt, eller för djupt för vad man ska borra på ön. Han borrade 87 m och det kom saltvatten. Då pluggade han hålet på ca40 meter, tryckte och fick ändå saltvatten. Han pluggade igen på ca 25 meter, tyvärr med samma resultat. så nu står jag här med ett obrukbart borrhål som jag , vad jag förstår, bör fylla igen, enligt vad jag läst på SGU's sidor. Nu undrar jag; funkar det att fylla på med det "borrkex" som jag har liggande?

Kunde inte borrfirman pluggat?

Silver78 Silver78 skrev:
Kunde inte borrfirman pluggat?
De är inte med i bilden längre.
Nu ska jag fylla igen hålet, enligt vad som står på SGU och undrar därför om jag kan fylla med borrkex, eller om det måste vara betong.

Hade kanske varit bättre att rena vattnet från salterna?

richardtenggren
För att få terminologin rätt så heter det borrkax :)

M mogge_73 skrev:
Hade kanske varit bättre att rena vattnet från salterna?
Nej, det blir en alltför dyr historia. Har kollat upp det.

Ingen som vet svaret på min fråga?

richardtenggren richardtenggren skrev:
För att få terminologin rätt så heter det borrkax :)
Ok

Är det mycket smak av saltvatten du får ? Brukar gå att använda förutom att koka kaffe på, vilket djup kom vattnet på vid borrningen och pumpades det upp från botten av hålet. Vad är det ungefär för nivåskillnad mellan vattenytan och borrhålet.

Jag har lämnat i test på vattnet och det är inte tjänligt och det skulle kosta för mycket och vore inte görligt att rena. Nu undrar jag bara om man måste använda betong om man ska fylla igen det, eller om det funkar med borrkax. Ingen som vet det? Vattnet i borrhålet är inte tjänligt !

Borra nytt borrhåll kostar en del det också. Har själv lantställe nära havet. Salt i den borrade brunnen och dåligt med vatten i den grävda. Fick den dubbla mängden vatten mot förut men det kostade drygt 90 tusen med omvänd osmos och jonisering och allt vad det heter. Hade kloridhalt på 600 så jag hade inget val.

• Gilla
kgw
  • Laddar…
M MayaLisa skrev:
Jag har lämnat i test på vattnet och det är inte tjänligt och det skulle kosta för mycket och vore inte görligt att rena. Nu undrar jag bara om man måste använda betong om man ska fylla igen det, eller om det funkar med borrkax. Ingen som vet det? Vattnet i borrhålet är inte tjänligt !
Ok. Prova och se men annars kan du fylla med stenmjöl och plombera med cement sista biten.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur det är hos dig, men vid borrning på ö ( troligtvis i skärgården med bräckt vatten ) så kan det finnas bra vatten på hög höjd i hålet, därav frågan . sött och bräckt vatten skiktar sig med bräckt nederst. så om det tas ut på ca 5 - 10 meter kan det gå, klart blir ett litet flöde som fodrar lite annorlunda installation för magasin. Kanske lite skillnad mellan oss, borrat på ö med dito resultat, borrdjup 65 meter och efter ca 2 år så är det skapligt och godkänt på ett djup av 20 meter. Har du provat att ta upp vatten på så hög nivå som möjligt utan att ytan sjunker under intagsnivån.

• Gilla
Nellys_husse
  • Laddar…
Jag frågar inte efter något annat än det jag frågat. Jag har mycket gott vatten i en grävd brunn. Det var dåligt med vatten i den 2018. Har tagit bort två stora träd bredvid den. Nu är det bra med vatten igen.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.