2 888 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Luktar skit ibland - eget avlopp
Hej!
Nu bytte vi våran 30-åriga 3-kammarbrunn på hösten förra året. Den låg precis utanför dörren till huset egentligen och jag tror även att marken var rätt mättad på skitvatten. Det nya hamnade en bit ifrån huset och ska vara ett riktigt bra system från Braga om jag minns rätt. Nu är problemet att sen vi bytte har det kommit skitlukt med jämna mellanrum. Vissa dagar luktar det inget men ibland kan det dofta lite skit. Inga större dofter så att det blir ett stort problem, men man känner ju lukten ibland. Kan det vara så att marken framför huset fortfarande innehåller en hel del avloppsvatten så att det stinker därifrån? Har försökt gå runt och dofta men känner inget från det nya avloppet. Vill mest veta om det är normalt att det kan lukta en del när man bytt efter man haft en gammal trekammarbrunn. Hela framsidan är ju uppgrävd och fylld igen så den gamla jorden med bädd och allt är ju väldigt blandad.
Mvh Andreas
Nu bytte vi våran 30-åriga 3-kammarbrunn på hösten förra året. Den låg precis utanför dörren till huset egentligen och jag tror även att marken var rätt mättad på skitvatten. Det nya hamnade en bit ifrån huset och ska vara ett riktigt bra system från Braga om jag minns rätt. Nu är problemet att sen vi bytte har det kommit skitlukt med jämna mellanrum. Vissa dagar luktar det inget men ibland kan det dofta lite skit. Inga större dofter så att det blir ett stort problem, men man känner ju lukten ibland. Kan det vara så att marken framför huset fortfarande innehåller en hel del avloppsvatten så att det stinker därifrån? Har försökt gå runt och dofta men känner inget från det nya avloppet. Vill mest veta om det är normalt att det kan lukta en del när man bytt efter man haft en gammal trekammarbrunn. Hela framsidan är ju uppgrävd och fylld igen så den gamla jorden med bädd och allt är ju väldigt blandad.
Mvh Andreas
Mer troligt är att det luktar från avluftningen på taket. Under vissa väderförhållanden så rullar den fuktiga illaluktande luften från slamavskiljaren ned över taket och det luktar vid huset.
Det är inte så det är tänkt att fungera. Prata med entreprenören om problemet.
Det är inte så det är tänkt att fungera. Prata med entreprenören om problemet.
Efter nyinstallation har vi fått precis problemet som du beskriver (eller jag har misstänkt det och efter din kommentar tar jag det som svaret) Det började med att det luktade inne i huset vilket visade sig vara en skada på avluftningsröret. Lagade det och lukten försvann. Dock kommer den tillbaka lite sporadiskt men främst utomhus (luktar inte vid brunn och bädd).Claes Sörmland skrev:
Det är inget man ska acceptera med andra ord? Vi hade entreprenör som fixade. Är det för tätt? Hur fixar dom det egentligen?
(sorry hoppas inte TS misstycker min ”trådkap”, kanske är samma problem?)
Ska jag vara ärlig så måste detta problem ofta vara ett litet helsike för en avloppsentreprenör. Intermittent problem som orsakas av... ....ja vad? Kanske avloppluftningens placering i förhållande till husets form och vindriktning. Troligen svårt att åtgärda men det bedömer avloppsentreprenören på plats. Ett par uppenbara alternativ är ju att höja avloppluftningen eller täta slamavskiljaren så att draget minskar. Eller öka draget med en ventil i slamavskiljaren.D Dertyui skrev:
Hur som helst så är luftfri anläggning ett grundkrav och entreprenörens huvudvärk. Det är liksom en av huvudorsakerna till att avloppsvatten enligt lagen ska renas och avlopp kräver anmälan eller tillstånd så det är vad de ska leverera.
Klicka här för att svara