Hej,

Grannen bygger om poolen och slänger en gammal poolpump (se bild).
Jag funderar på om det skulle gå att använda den till att dra upp vatten ur en brunn och koppla till trädgårdsslangen för bevattning. Har dock noll koll på pumpar, tryck etc.
Är detta möjligt? Behövs det något som reglerar trycket från pumpen? Eller är det bara en dum idé och jag bör köpa en bevattningspump på biltema istället?

En använd och smutsig poolpump ligger på marken, med synliga specifikationsetiketter och gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom att bilden är för suddig för att läsa vissa... tar jag generellt polpump.. nej det är olämpligt/går inte får att sughöjden är nära 0m och trycket är oftast endast runt en bar som max.

Andra frågan nej den pumpen kan gå mot stopp en stund utan att skadas. Max5-10 min

Tack för svar. försöker bifoga mindre suddig bild.
För att komplettera:
Brunnen är ej djup (kanske 2m ner till vattenytan).
Var mest rädd för att den skulle vara för kraftig för vanliga trädgårdsslangar som jag tänkt använda, eftersom poolangarna var typ 5cm i diameter. Ser ut som om pumpen är på 1.1kw? Det står också 1.5HP på ett ställe, vet ej om det är effekt?
Tack igen

• Närbild på en etikett för en Century Pool & Spa Motor med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1.1kw är effekten. Det står inget om tryck.

Jag är tveksam till om den klarar de 2 m sughöjden. Men du kan ju testa. Trädgårdsslangen klarar trycket det är flödet som kommer att bli mindre

Kanske inte denna, men en vanlig poolpump klarar garanterat 2m sughöjd, det går inte att dra ur dammsugarslangen utan att stänga av pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.