Byggahus.se

Sinad brunn, fylla på vatten? [teori]

1. T
    Medlem · Skåne · 2 635 inlägg

tompaah7503

Medlem
    Nu när det är risk för vattenbrist i Sverige är enskilda brunnar, särskilt grävda sådant hett samtalsämne, åtminstone bland de som är beroende av sådana.

Något som jag hört upprepade gånger är folk som haft en grävd brunn som sinat, men de har fått den påfylld av någon bonde med vattentank eller liknande. Det här går lite emot allt jag vet om grävda brunnar och verkar för mig vara en fullständigt verkningslös åtgärd.

Som jag förstått det är en grävd brunn i kontakt med omgivande grundvatten och givet att man inte gör ett vattenuttag så är nivån i brunnen den samma som omgivande grundvatten. Gör man ett vattenuttag så sjunker nivån och fylls på i efterhand så den uppnår samma nivå som omgivande grundvatten.

Om nu vatten rinner till brunnen från grundvattnet så borde även det omvända gälla. Är brunnen torr och man hinkar i 5 kubikmeter vatten så borde den så småningom bara rinna ut i grundvattenreservoaren. Och de kan ju vara väldigt stora, så att spola ner vatten i brunnen bör inte göra ett skvatt nytta.

Brukar tänka mig en grävd brunn som ett durkslag i ett badkar. Vattennivån i durkslaget är den samma som i badkaret. Når det inte upp till durkslagets botten så får man fylla på tokmycket innan det står vatten i durkslaget.

Har jag fel och någon som vill förklara varför? Eller är det helt verkningslöst att hälla ner vatten i en brunn som sinat för säsongen?

2. J
    Medlem · sthlm · 719 inlägg

JKrister

Medlem
    Håller med dig helt o hållet.
    Man jag kan tänka mig att med berg eller lera kan det vara ett Delft system och 5-10kbk kan räcka under torkperioden.

En brunn som blir helt tömd blir obrukbar en stund så skit blandar sig och ibland rasar de även in när vattnet sjunker. I ett sånt scenarion kan man tänka sig ett en stöd påfyllning kan göra att man kan fortsätta använda brunnen under torkan.

Men i långa loppet kan man ju omöjligt fylla på en brunn. Måste ju upp i 1000kbk för att bli hållbart för en normalvilla.

• Laddar…
  3. M
    Medlem · Örebro · 1 655 inlägg

mogge_73

Medlem
    Om man har lågt vattenstånd i en grävdbrunn kan man tappa kapilärkraften som trycker upp vattnet i brunnen. Att fylla på en kubik vatten kan då hjälpa grundvattnet att tryckas in i brunnen. Och du får vatten igen, men är grundvattnet under nedersta ringen är det kört.

4. T

tompaah7503

Medlem
    Förstår inte ditt svar riktigt, Mogge.

Om grundvattnet är över den understa ringen så måste vattnet leta sig in i brunnen genom det genomsläppliga materialet i botten. Detta är väl inte kapillärt utan bara vanlig utjämning av vätskenivåer?

Om grundvattnet är under den understa ringen så finns det väl ingen kapillärkraft som suger in vatten i brunnen? Kapillärverkan är, om jag förstår det rätt, när vatten sugs upp i smala passager eller spalter. Så fort vattnet har nått upp till toppen av spalten så kommer det inte längre (om det ens kommer så långt), då kapillärverkan upphör. Det skulle betyda att om vattnet är under den understa ringen kanske brunnens botten fortfarande kan vara fuktig av kapillärkraften i marken, men inte våt.

5. P
    Medlem · Bohuslän · 214 inlägg

Pear4Life

Medlem
    Jag har varit med om att vår brunn sinade för ett par år sedan då vår vattenslang exploderade i värmen och pumpen pumpade brunnen helt torr. Innan den tömdes så var vattennivån bara en ring.

Ringde brandkåren som kom ut och fyllde upp hela brunnen (4 ringar).

Inom 8 timmar så hade vattennivån sjunkit till en ring igen.

• Laddar…
  6. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Lite både rätt och mindre rätt!

Att fylla en sinande brunn är ibland rätt, om man har dåligt tillflöde men bra nivå på grundvattnet kan det vara en god idé att fylla på om man periodvis använder större mängd vatten än tillrinning.

Om grundvattnet är lågt hade jag inte fyllt på, det försvinner ganska fort i marken.

Om brunnen stått sinad en längre tid, helt tom, kan den torka ur i de skikt vattnet kommer in igenom, då kan man fylla upp vatten enkom för att blöta upp det material som då inte är längre genomsläppligt.

Om man har en återkommande sinande brunn är det bästa att gräva ur mera, sänka ner ringarna, om man tar vattnet från sidan, genom ringarna går det att sänka ner ringar av mindre diameter, arbetskrävande om man vill komma billigt undan.

7. T

tompaah7503

Medlem
    Just detta har jag hört om att man kan "locka tillbaks" vattnet.
    Det låter ganska mycket voodoo men inser att hydrogeologi är ett komplicerat ämne.

• Laddar…
  8. N
    Medlem · 1 420 inlägg

Niq

Medlem
    Vi har en gammal brunn på vår gård som vi bara tar bevattningsvatten ifrån så jag följer inte med den så noga. Men det har hänt att när det varit torrt så har det stått vatten kvar i brunnen som efter att jag användt det inte blir fylld igen. Brunnen har sedan blivit fylld när det blivit en blötare period. Så en del brunnar kan hålla vatten

9. M
    Medlem · Örebro · 1 655 inlägg

mogge_73

Medlem
    Ja, det handlar om att utjämna vattnet.
    Men mycket påverkar vattennivån och tillflödet i en grävdbrunn. Hög grundvattennivå ger ett högre tryck på vattnet in i brunnen. Men även markförhållanden påverkar. Lera är bla ett material som är dålig på att släppa igenom vatten. Och blir trycket för lågt ex. Vid låga grundvattennivå kan man hjälpa till med att fylla på vatten. Ligger grundvattnet under nedersta ringen kan man inte göra nåt. Då är det gräva som gäller.

10. S
    Medlem · 820 inlägg

Shirack

Medlem
    Jag har en fråga ang sinad brunn, vet ej om det varit högre nivå innan? Men jag går ner i ett rum under marken och nere i den finns min brunn har dragit upp det gamla spettet på bild och slagit i nytt..

Men är det grundvattnet man ser bara en decimeter ner i hålet?

kan jag spola bort sanden eller vad det är med samma vatten jag tar från rörspett? För att se om det blir bättre tillströmning? Ingen hade hämtat vatten på minst 10år innan jag började.

Tycker jag har dålig fart i mitt spett som är nedslaget

har en pump som är specad till 102l/m

Har låg sugledning 3,5m

1 1/2 tums spett hela vägen in i pump med 2” backventil.

sugfiltret är borttaget och pem40 tryckslang upp till utkastare.

får bara 25l/m direkt efter utkastare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.