Claes Sörmland
R Robban_C skrev:
Slutligen:
Så länge jag får bestämma så kör man markbädd eller infiltration. Det är robust och driftsäkert och får alltid godkänt om det görs på rätt sätt. Reningsverk är något man väljer pga platsbrist, inget annat.
Lyssna på det där där sista rådet. Det var en stor olycka att tekniskt okunniga byråkrater på Naturvårdsverket under 90-talet började pilla på vår utmärkta standard från 80-talet med markbaserad rening. Vetenskapligt baserad var den också. Sen kom den gröna politiskbyråkratiska vågen och sabbade allt. Rening av avloppsvatten från enskilda hushåll är tekniskt och miljömässigt löst sedan hundra år tillbaka.

• Gilla
Oldfart och 4 till
  • Laddar…
Ett litet tips på vägen är att noga kolla upp entreprenören som utför jobbet. Vi anlitade ett företag från Västra Götaland som ”trots att de var bäst i hela världen och grävt ned flest reningsverk i åtminstone hela Sverige” inte kunde gräva ned anläggningen så den frös så snart det blev lite frostgrader ute. Det kostade oss en omgrävning av anläggningen från en entreprenör som förstod hur det skulle göras. Glöm det med 10års ansvar på tjänsten, är entreprenören bara förslagen och ljuger tillräckligt så slipper de ansvaret. Fråga mig inte hur jag vet :)

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.