Jag har monterat en varmvattenberedare av märket Gorenje. Till den har jag kopplat en säkerhets- och blandningsventil från Bauhaus.
Beredaren verkar inte fyllas med vatten när jag kranar varmvattenkranen utan det känns som kallvattnet går direkt genom säkerhetsventilen utan att gå genom beredaren. Jag har monterat säkerhetsventilen enligt anvisning och antar att det inte är tvärtom då den är underhängd?
Beredaren verkar inte fyllas med vatten när jag kranar varmvattenkranen utan det känns som kallvattnet går direkt genom säkerhetsventilen utan att gå genom beredaren. Jag har monterat säkerhetsventilen enligt anvisning och antar att det inte är tvärtom då den är underhängd?
1. Är anslutningarna förväxlade?
2. Sitter beredaren upp och ner?
2. Sitter beredaren upp och ner?
1) nej inte så vitt jag kan förstå. På bilden ser du installationsanvisningarna för säkerhetsventilenD Daniel 109 skrev:
2) nä beredaren är underhängd
Det ser rätt ut.
Stäng säkerhetsventilen. Ställ tempvredet till " max +" . Öppna en varmvattenkran i huset. Öppna kallvattenventilen till beredaren. Då ska beredaren fyllas med kallvatten.
När beredaren är fylld, så kan du slå på elmatningen. Vänta till den blir varm och justera sedan temperaturen på varmvattnet m.h.a tempvredet.
När beredaren är fylld, så kan du slå på elmatningen. Vänta till den blir varm och justera sedan temperaturen på varmvattnet m.h.a tempvredet.
Hm. Jag har testat de här stegen men allt som händer när jag öppnar kallvattenventilen är att vattnet strömmar rakt ut i kranen utan att verkar gå genom beredaren. Det verkar som att vattnet kommer in genom kallvatteningången i säkerhetsventilen och sedan rakt genom röret till utloppet och sedan rakt ut i kranen. Som på den röda ritade pilen i den bifogade bildenHasseTeknik skrev:
Stäng säkerhetsventilen. Ställ tempvredet till " max +" . Öppna en varmvattenkran i huset. Öppna kallvattenventilen till beredaren. Då ska beredaren fyllas med kallvatten.
När jag installera beredaren tog jag bort de två plopparna som satt på beredaren till hålen. Det kan väl inte vara några fler invändiga pluggar som behövs ta bort eller ngt sådant.
Det är den här beredaren:
https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-gorenje-gt15u-15l-underhangd
Redigerat:
Rakt ut i kranen - vilken kran? Säkerhetsventilen , varmvattenkra ( t.ex. i kök) eller kallvattenkran i ......?
Tempvredet är en blandningsventil, som blandar vatten från beredaren med en viss del av inkommande kallvatten. Om inte beredaren har värmt upp sitt vatten ännu, så kan man ju tro att kallvatten går rakt ut. OBS. Kör inte elanslutning om inte HELA beredaren är fylld.
Tempvredet är en blandningsventil, som blandar vatten från beredaren med en viss del av inkommande kallvatten. Om inte beredaren har värmt upp sitt vatten ännu, så kan man ju tro att kallvatten går rakt ut. OBS. Kör inte elanslutning om inte HELA beredaren är fylld.
Redigerat:
Säkerhetsventilen sitter längst in på din installation och har inget anslutet. Öppnar du den blir det blött. Den kommer dessutom att öppna under uppvärmningen. Så anslut något där.
Tack. Får fixa det ocksåHasseTeknik skrev:
Rakt ut i kranen - vilken kran? Säkerhetsventilen , varmvattenkra ( t.ex. i kök) eller kallvattenkran i ......?
Tempvredet är en blandningsventil, som blandar vatten från beredaren med en viss del av inkommande kallvatten. Om inte beredaren har värmt upp sitt vatten ännu, så kan man ju tro att kallvatten går rakt ut. OBS.
Hur kollar jag om det är vatten i beredaren? Om jag kranar varmvatten en stund (kommer inte vidare mycket luft vilket jag tycker det borde göra om vattnet kom från beredaren) och sedan stänger av, stänger kranen för inkommande vatten på igen på ventilen och startar varmvattnet igen borde ju bara vattnet komma från beredaren. Det kommer då kanske 1-2 dl vatten. Vilket jag tolkar som enbart det som är i rören och inte i beredaren?
Nä kom inte vidare mycket luft. Inte så mycket som det borde ha kommit för att tömma hela beredaren på luft utan var förmodligen bara luft som stod i rören misstänker jagHandyman 1 skrev:
Dessutom bryter jag strömmen från pumpen, kranar ur allt vatten "från beredaren" alternativt från rören och därefter slår på pumpen igen borde pumpen gå igång för att fylla beredaren på nytt men det gör den inte
Ja men jag har sett den uppåner så att säga sett från installationsanvisningen då beredaren är underhängd. Men "inkommande vatten från vattenkällan" sitter då uppåt och tar emot vattnet från brunnen. Och "inkommande vatten till beredaren" nedåt mot beredaren. Det borde väl vara rätt?