4 927 läst ·
14 svar
5k läst
14 svar
Avloppspump till fritidshus
Jag har ett fritidshus med en trekammarbrunn och jag håller nu på att installera kök och badrum i ett gästhus bredvid. Tyvärr ligger gästhuset lite lägre så att jag måste installera en pump för avloppet till badrum och kök.
Är det någon som kan rekommendera en bra avloppspump. Priserna varierar mycket och det är många olika varianter och märken. Det känns som jag bara blir mer förvirrad jo mer jag läser.
Är det någon som kan rekommendera en bra avloppspump. Priserna varierar mycket och det är många olika varianter och märken. Det känns som jag bara blir mer förvirrad jo mer jag läser.
En brunn som ligger ca 1 meter under jord är frostfri, det kan gå att isolera runt, spec locket är en risk för att kyla ska gå ner eller skyffla upp jord runt, Det med pump kan du i princip ta vad som helst som är en dräneringspump, men tänk på att ta bort backventilen, då kommer vid stopp av pump det i slangen att åka tillbaka i brunnen och tömma slangen, kan inte frysa och nästa gång pumpen startar så är det varmvatten Ca +5 - 6 C och det hinner inte att frysa när det är fart på vattnet
Tack! Men jag måste också ha en pump som tar ut vatten och annat från toa, dusch och kök då gästhuset ligger ca 1/2-1 meter lägre än huset och det resterande avloppet som det ska sammankopplas med. Det är först och främst här det är en ”djungel” av olika pumpar. Någon erfarenhet här?
Hur långt ska det pumpa ? Från toa måste du ha en skärande pump,Typ Saniflo finns andra med den kan trycka till 3-kammare, men det blir full slang så frysrisk finns, från det övriga, samla ihop i en brunn och en pump där.<blir liksom lite kaka på kaka.
Att ha en egen samlingsbrunn för stugan går det med, men då måste det sitta en skärande pump i den. Kan du få till en brunn för allt så är det nog det bästa, den pumpen ska inte heller ha någon backventil i sig. Inlopp i 3-kammaren ska ligga över normalnivå i den
Att ha en egen samlingsbrunn för stugan går det med, men då måste det sitta en skärande pump i den. Kan du få till en brunn för allt så är det nog det bästa, den pumpen ska inte heller ha någon backventil i sig. Inlopp i 3-kammaren ska ligga över normalnivå i den
Det ska först pumpa ca 50 meter svagt uppåt och så 50-75 meter svagt nedåt till en trekammarbrunn. vet inte om en avloppspump av centrifugalpump typ är det som är bäst?
Om, vad är isåfall bäst, en typ, tuggerpump eller en friströmspump? Här är det jo också en enorm prisskillnad och några är otrolig dyra.
Om, vad är isåfall bäst, en typ, tuggerpump eller en friströmspump? Här är det jo också en enorm prisskillnad och några är otrolig dyra.
hade inte kopplat ur än, När sträckorna är så långa blir det mycket svårt att få till det på ett billigt sätt, 1 du måste ha en samlingsbrunn för allt 2 En skärande pump som orkar trycka hela vägen, pris för ca 8 - 10 kkr . 3 ev värmekabel på tryckslangen hela vägen, uppenbar frysrisk då en pump av den sorten måste ha backventil. Du får tänka till lite, det gör jag nu Natti NattiL Livet skrev:Det ska först pumpa ca 50 meter svagt uppåt och så 50-75 meter svagt nedåt till en trekammarbrunn. vet inte om en avloppspump av centrifugalpump typ är det som är bäst?
Om, vad är isåfall bäst, en typ, tuggerpump eller en friströmspump? Här är det jo också en enorm prisskillnad och några är otrolig dyra.
Kom att tänka på en sak, det är inte bra att ha en skärande pump som gör välling av allt och skicka det till en 3-kammare. Det blir mycket små fragment som har en förmåga att då gå ut i infiltrationen med igensättning av spridarrören som följd. Det ska var så stora bitar som möjligt till 3-kammaren
Har du hittat en lösning? Jag har ett liknande problem.
Klicka här för att svara
