Du kan inte vända beredaren upp o ner (anslutningarna uppåt).
Varmvattnet stiger och din varmvattenanslutning sitter nu i botten på beredaren (med dykrör) och tar bara kallvatten.
Vänd beredaren.
 
Tänk även på att överhettningsskydd , termostat mm sitter felvänt. Förmodligen sitter värmeelementet som nu ligger i toppen på beredaren i en luftkudde så det brinner nog upp om du slår på strömmen.
 
B Bjober skrev:
Du kan inte vända beredaren upp o ner (anslutningarna uppåt).
Varmvattnet stiger och din varmvattenanslutning sitter nu i botten på beredaren (med dykrör) och tar bara kallvatten.
Vänd beredaren.
Det är rätt monterad.

Det kommer inte ut något vatten ur beredaren om den inte kontinuerligt fylls.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Du kan inte vända beredaren upp o ner (anslutningarna uppåt).
Varmvattnet stiger och din varmvattenanslutning sitter nu i botten på beredaren (med dykrör) och tar bara kallvatten.
Vänd beredaren.
Beredaren är underhängd så ska sitta så
https://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-gorenje-gt15u-15l-underhangd

Vänder jag beredaren så blir det fel
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
P
P pota skrev:
Ja men jag har sett den uppåner så att säga sett från installationsanvisningen då beredaren är underhängd. Men "inkommande vatten från vattenkällan" sitter då uppåt och tar emot vattnet från brunnen. Och "inkommande vatten till beredaren" nedåt mot beredaren. Det borde väl vara rätt?
Det är alltså en underhängd beredare som du monterat med anslutningarna neråt?
(dvs upp och ner)
 
Handyman 1 skrev:
Det är alltså en underhängd beredare som du monterat med anslutningarna neråt?
(dvs upp och ner)
Nä nu missförstod du mig :) anslutningarna är uppåt. Det som blir tvärtom är säkerhetsventilen som sitter "uppåner" sett ur säkerhetsventilens installationsanvisnings perspektiv
 
P
Ok,då är jag på banan igen,tack:)
 
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Kan det vara så enkelt, som att det funnits luft kvar, när du anslutit elen och att överhettningsskyddet eller en säkring har löst, med följd att det inte finns något uppvärmt vatten ?
Om du inte har haft något anslutet till säkerhetsventilen ( se krillemans svar tidigare ) och det inte har droppat vatten där under uppvärmningstiden, så har du förmodligen inget varmt vatten i beredaren. Om allt är rätt installerat och påfyllt, så kan du känna på det utgående röret från beredaren om det överhuvudtaget blir varmt när du tappar varmvatten.
 
ClasseClas
Kolla om indikatorlampan lyser på vvb. Det gör den tills inställd temperatur har uppnåtts. Vad står termostaten på? Frostläget ger bara 9 gr i vvb som sedan blandas ut med blandventilen.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Fick svar från Bauhaus beträffande säkerhetsventilen:

Jag har försökt få svar på detta problem, och det verkar som den inte är gjord för att sitta uppochner, men fick inte nåt hundraprocentigt svar.

så verkar ha något med det att göra
 
Ratten med + och - är den ställd till max. har varit med om att den är felställd från fabrik, lossa skruven på den drag ut ratten lite vrid den mot minus ett halv varv, sätt tillbaka så går det att vrida mera mot +
 
P pota skrev:
Fick svar från Bauhaus beträffande säkerhetsventilen:

Jag har försökt få svar på detta problem, och det verkar som den inte är gjord för att sitta uppochner, men fick inte nåt hundraprocentigt svar.

så verkar ha något med det att göra
Säkerhetsventilen ska inte vara monterad så att det blir vatten stående efter den. Men det är inget som påverkar det beskrivna problemet.
 
  • Gilla
ersa76
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.