Helt ny på detta område..
Behöver hjälp med att dimensionera / välja ut elkabel, pump och slang för bevattning till huset.

Sjön ligger ca 200-250 meter bort från tomten och huset ligger ca 25 meter ovanför sjön i höjd.

Behovet på tomten är att kunna vattna gräset och trädgårdslandet men inget krav på att det måste göras samtidigt. Vet inte om det räcker med 10 liter minut eller ska man ha mer för det?
Vill ha minst 3st uttag för vatten på tomten (så man slipper dra trädgårdslang fram o tillbaka) men det kanske är oväsentligt.

Jag vill gärna ha det så smidigt som möjligt med exempelvis en hydrofor för att slippa dra på elen för pumpen när det är dags att dra igång vattnet.

Skulle följande kunna vara en möjlig lösning?

*En Jetpump 10T + hydrotank med y-koppling
(Y-koppling skickar hälften tillbaka i sjön och andra hälften upp till huset) dvs 25liter/minut
*25slang från pump upp till tomten
*60L hydrofor på tomten.
*250m 2.5mm2 5ledarkabel

Om inte..vad ska jag ändra på och har jag eventuellt missat något?

tommib
Välkommen till forumet!

Det är lite oklarheter i dina krav. Vad menar du t.ex. med att du vill ha en hydrofor för att slippa dra på elen för pumpen? Det normala är att man har en tryckbrytare som styr pumpen och håller ett visst intervall i systemet. Hydroforen är bara till för att hålla ett konstant(ish) tryck i systemet och minska start/stopp på pumpen.

Angående bevattningen, hur vattnar du? Vattenspridare? De behöver ofta relativt höga tryck för att fungera bra. Antalet uttag är oväsentligt så länge du inte tänker använda dem samtidigt.

Din beskrivna lösning är i bästa fall optimistisk. Jag gissar att det är den här pumpen du tittat på. Tyvärr finns det inte så mycket beskrivet på rinkaby om pumpen men du behöver ha ett datablad som talar om vilket flöde pumpen kan leverera vid vilka tryck. En 250 m lång slang kommer ge ett rejält tryckfall och du har redan 25 m att lyfta. Om jag ska killgissa lite så är det en för klen pump och PEM25 är en för klen slang för de avstånden. Kolla på tryckfallstabellen som du hittar på Rinkabys hemsida, här. Troligen är en PEM40 mer rimlig sett till avstånden men jag har inte räknat på det.

För att få upp trycket vid huset kan man ev kombinera med en pumpautomat.

Elektriskt kanske du skulle kunna klara dig med 2,5 kvmm, du får ett spänningsfall på 7,2 V givet en driftström på 2 A. Det är under 4 % vilket är gränsen för vad som är acceptabelt. Däremot är kabelns resistens 3,6 ohm vilket innebär att bara den kabeln tar ner tillgänglig kortslutningsström till ca 64 A. Troligen har du dessutom inte någon fantastisk förimpedans så du behöver lägga till den i beräkningen. För att klara avsäkringen kommer du då behöva sätta dit typ 4 A diazed (eller så, har inte räknat så noga). Troligen är det bättre att satsa på en grövre kabel, speciellt eftersom du kommer behöva en grövre pump.

Hur är det med deet legala? Har du rätt att ta vatten från sjön?
Och rätt att dra ledning över marken?
Hur stor är förresten tomtytan som du vill bevattna, och hur stor är sjön?
Aldrig problem med bevattningsförbud?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.